Problem med shunt ctc v25

Här diskuteras allt kring vedeldning
c.halldahl
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:48

Problem med shunt ctc v25

Inlägg av c.halldahl »

Hej!
Vet inte om detta är behandlat innan.
Har en ctc v25 fk i huset som beter sig lite konstigt på shunten.
När jag eldar fungerar shunten kanonbra men så fort fyren har brunnit ut och panntemperaturen har sjunkit till mellan 40-50 grader slutar den att skicka ut varmvatten till elementen. Sedan så fort jag börjar om att elda igen så tar det bara 20 minuter så har jag värme igen i elementen.
Har nyss monterat acktankar till denna panna och detta gör dom överflödiga eftersom jag måste elda för att hålla temperatur i på elementen. Någon som har varit med om något liknande?

Mvh Christoffer
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av Stegatorparn »

Hur är acktankarna kopplade?
Ta gärna ett par bilder på anläggningen eller ett principschema så blir det lättare att se vad som är fel.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av bergatorparen »

Om du inte redan har det, måste du skaffa en Laddomat 4030 eftersom din panna ju har shunten, och då måste det finnas en återföring från acktankarna till pannan - annars stannar värmen kvar i tankarna - i den mån de laddas, vill säga.

http://www.termoventiler.se/index.php?s ... domat_4030
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
c.halldahl
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:48

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av c.halldahl »

Förstår att jag var lite bristfällig i min information. Det är monterat laddomat 4030 nu i samma veva som acktankarna.
Shunten sitter i pannan.
Acktankarna är kopplade på topp på pannan samt lågt i bakändan på pannan. Vattnet mellan pannan och acktankarna går endast från pannan och tillbaka till pannan för att hålla upp värmen tempen på pannan. Dom håller ju lätt pannan på runt 50 grader under lång tid men när inte shunten släpper ut varmvattnet ut på radiatorsystemet så har ju det ingen betydelse förutom för varmvattnets del.
Har provat nu att ställa urladdningen på 60 grader på laddomaten och ska se imorgon om jag vaknar till kalla element igen =/

/Christoffer
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av Stegatorparn »

Vad är det för shuntstyrning du har?
Är tillopp och retur rätt kopplat på shuntventilen?
Även om pannan bara håller 35°, skall det gå ut 35° till radiatorerna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av bergatorparen »

På V25 är shunten fabriksmonterad. Det sitter ett vred på framsidan av pannan, men minns jag inte mycket fel, så sitter själva ventilen på baksidan om pannkroppen. Här är sidan i manualen där det framgår:

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av danei »

Vissa shuntstyrningar kan stoppa uttaget om temperaturen går under 60grader. Det förhindrar kondens och rost, samt forbattrar varmvattenkommforten.
c.halldahl
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:48

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av c.halldahl »

Har läst att vissa shuntar har den funktionen men det borde ju bli helt galet på en panna som man kopplar acktankar till. Urladdningen på laddomaten går ju att starta tidigast när pannan är på 60 grader.
Tycker det låter konstigt att ha en sådan strypning på en vedpanna över huvud taget.
Är det någon som vet om det sitter någon sådan strypning på en v25?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av Stegatorparn »

Temperaturbegränsningen är programerad i shuntstyrningen.
Eftersom du inte berättar vilken shuntstyrning du har, är det inte lätt att hjälpa dig vidare.
Senast redigerad av Stegatorparn den tis 30 okt, 2012 09:45, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
c.halldahl
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:48

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av c.halldahl »

Som bergetorparen skrev ovan så är shunten fabriksmonterad i pannan så jag vet inte vilken shuntstyrning det är
bergatorparen skrev:På V25 är shunten fabriksmonterad.
När ni använder citerafunktionen, redigera då citeringen. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om citeringen är större än det egna inlägget/svaret. Citering redigerat. / Roli moderator.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av bergatorparen »

Sannolikt har du då manuell shuntkontroll. Shunten på denna panna kan ha en såkallad termisk ventil byggd in som stryper vattenflödet om ingående pannvatten håller mindre än 50 grader för att förhindra korrosionsskador på pannan som uppkommer när kallt vatten skiktas ner till botten av vattenmanteln.

Jag vill rekommendera att du får en rörkrökare att se över anläggningen för med denna panna och två ackumulatorer, skulle du ha skön värme ett helt dygn mellan varje eldningstillfälle. Det kan vara så enkelt att en temperaturavkännare till laddomaten hamnat på fel ställe eller att något annat hindrar den i att mata pannan med tillräckligt varmt vatten från ackumulatorena. Men om du skulle kunna ta några kort på systemet och lägga upp här med hjälp av http://forumbilder.se så kanske det finns någon vedgube som skulle kunna berätta för dig vad som gått snett :)

http://www.termoventiler.se/media/upload/Lm4030.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av Stegatorparn »

Det måste vara någon felkoppling någonstans.
CTC föreslår i manualen att Laddomatens panngivare kan ställas på 40° vid urladdning.
Då borde man också kunna få ut 40° till radiatorerna. I manualen finns ingen uppgift på någon temperaturbegränsning, så jag är övertygad om att något inte stämmer.
Som Bergatorparen säger, ta några foton på systemet, shuntventil, laddomat mm. så det går att följa rören och se hur det är kopplat.
Då ska vi nog kunna lösa gåtan tillsammans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
c.halldahl
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 28 okt, 2012 18:48

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av c.halldahl »

Hej!
Ska ta och fixa några bilder på detta så fort jag kan. Har varit i kontakt med rörkrökarna som har monterat pannan i februari i år (garanti) och samma rörkrökare han monterat acktankarna förra veckan.
Är det någon som tror att jag kan ha luft i systemet någonstans som kan orsaka detta?
Har luftat "väldigt" många gången på både element, pumpar, ackumulatorkretsen. På vissa element pyser det en del varje gång jag luftar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av Stegatorparn »

Det ser vi på bilderna i så fall.
Brukar ta en tid innan all luft är borta.
Ditt system har ju rätt stor volym.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Re: Problem med shunt ctc v25

Inlägg av lennart wiklund »

och du är säker på att urladdningspumpen verkligen snurrar?
Jag har ett lika system som dej,fast en diompanna.Fungerar ypperligt.Lägg upp bilder på rörkrökningen får vi se..helt klart är ju nåt fel!
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Skriv svar