Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av bergatorparen »

Det att elda med ved är, som bekant, lite utav en konst. Nu har tyskarna (även om filmen är på franska) lärt upp en robot att elda en vedpanna. Den rentav tänder sig själv. Men är detta en villapanna? Jag tycker mer den ser ut som en mindre fastighetspanna eller panna för en bondgård. Så vad tycker ni?

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=90v35yb9NTw
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av Eldvin »

Ja du.Funkar säkert alldeles utmärkt tills det blir lite glapp här å var.Å nog funkar den till en vanlig villa bara acktanken får plats. Vilket dom inte alltid får för att oljetanken e i vägen. Det som jag inte fattar vitsen med,att först bära in veden,sen stapla in den i roboten, å sen hoppas på att det funkar. Jag skulle nog föredra å stoppa in veden själv då jag ändå måste hänga upp kläder på tork tex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av Icecap »

Den lär ju kosta lite mer än vanligt gissar jag på...

Idén är väl bra men jag är tveksam till förrådslösningen, jag tror att storleken, längden och "rakheten" har betydande krav på sig vilket kan vara i direkt motsats med ved-idén. En av fördelarna med vedeldning är ju att kunde elda upp snart sagt alla knöliga vedbitar.

Men har man ved av en viss standard kan det nog fungera. Jag har själv varit i en situation där jag allvarligt funderade på en lösning av denna typ men jag fick förkasta detta då jag inte såg en lösning som var användbar, just pga. den icke-homogena beskaffenhet av vedens form & längd.
Senast redigerad av Icecap den tis 01 jan, 2013 13:21, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av xdigger »

Ett problem som jag ser det är att veden inte blir instaplad i pannan tätt, jag stumfyller alltid min panna då den trivs bäst med det, nej ved ska inte vara automatiskt, tar ju bort all charm med veden.. ;)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av Jonas O »

Haha!! Jäklar du!! Här är några som har tänkt o klurat en hel del...

Men som övriga påpekat så finns ju en del problem..
Skulle nog funka bra om man eldade plankor.


Och som sagt, veden ska ju pusslas in i pannan så den ligger så tätt o fint som möjligt.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av Jakob »

:D

Fint att se att det gamla mekaniska glödstiftet kommer till heders! Kommer säker funka bra.... :roll:

Undrar hur mycket det brakar i hela huset när pannlängder ramlar ner 1,5 meter på rostret?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av Andreas Hansson »

Dom gör fina grejer nere i tyskland/österrike

Den här skulle man inte säga nej till
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... nomN3T61qA
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av bergatorparen »

Nein - aber es kommt leider nicht nach Schweden :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rca1959
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 24 apr, 2012 16:35

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av rca1959 »

Exoverken el/olja kombipanna från 1963. Värmebaronen EK15, 15 kW. Tegelhus från 1942, 400 m² + 80 m² källare. Havererad IVT värmepump med direktexpansion från 1986, gör dock varmvatten mha 6 kW elpatron.
cyklisten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 08 apr, 2013 18:16

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av cyklisten »

Hej...nu är det möjligt att jag är ute på alldeles fel sida osv...jag är nyregistrerad och osäker på hur jag skriver och var jag börjar.
Har en Keddy 101. Insatt oktober 2012. Eldar i princip varje dag och enligt instruktionsboken. 3-4 kg prima björk/timme med längder 30-32 cm. Torr. Omväxlar med torr bok i samma dimensioner. Inget snålande med långsamt glödande bitar osv....efter eldningen finns i princip bara pulver kvar. Elden syns alltid rejält bakom glasluckorna.
Har haft öppen brasa sedan 1977 och då en s.k. Superfire -insats som var den tidens mode. Inga problem med eldningen men det gick ju åt en del ved. Vi har kaminen enbart för uppvärmning av huset och inte till vatten eller annat. Har varit mycket effektiv hela vintern.
Skorstenen är glidgjuten (keramiskt) hösten 2010. På toppen ( ca. 5 meter ) av skorstenen på pipan en s.k. Landy-snurra.
Så allt enligt som det ska vara men................varför bildas blanksot i toppen ???
I januari detta år fick jag rensa Landy-snurran då det fanns tjära på den och den slutade snurra.
Sotning 16 januari och snurran igång igen och bara lite blanksot enligt sotaren. Ingen fara alltså.
Men just idag fick jag en smärre eld i toppen och det var tydligen blanksot som spökade enligt brandkillarna som var här. Ingen större dramatik tack och lov.
Med en Keddy + glidgjutet + snurra + bra ved + eldning ofta och enligt instruktionerna + inga stängda spjäll utan alltid öppet............kan någon tipsa mig om vad det är som ställer till bekymmer ?
Hoppas jag nu är på rätt skrivarsida annars får jag be om ursäkt.
Olle H. Andersson
Hällevik
Sölvesborg
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av Tjita1 »

Oj! Det låter märkligt. Vi fick en sotbrand, men då hittade brandkåren en ficka med typ en hel 10-litershink med glödande tjära och koks.

Angående placeringen så ligger det väl i rätt forumdel, fast du kanske skulle startat en egen tråd, men det gör inget, det grejar en moderator. :)
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av xdigger »

Cyklisten: Min kompis och jag har också blanksot i toppen som du säger, enligt sotaren helt i sin ordning! Så det är inget du behöver vara orolig för.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
cyklisten
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 08 apr, 2013 18:16

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av cyklisten »

Kim ....tack....men Keddy + skorsten ( ca, 7,5 meter) befintligt sedan många år och isocernrör hela vägen.
Mycket välgjord och säker.
Tidigare s.k. öppen eldstad.
Hög förbränning i kaminen och lik för-t bildas tjära i toppen av skorstenen och häromdagen mindre eld som i och för sig brände bort tjäran som klibbat fast vid Landysnurran. Någon säger att rökgången i skorstenen är för bred och den ska vara smalare ( rör ca.15-20 cm diameter) och andra säger tvärtom, den är utmärkt osv....
Perfekt ved och förbränning osv....inget surt och varken ek, tall eller annat. Bara bok och björk.
Tänder upp med spintad ved och en utomordentlig glödbädd osv....
Har någon samma problem eller har haft ?
Har haft en skorstensbrand under 35 år och då berodde det på nyttjande av ekbrickor som definitivt inte är bra.
Landysnurran är mycket effektiv och ger ett alldeles förträffligt drag.
Tacksam om någon har erfarenheter av detta.........
Med vänliga hälsningar
Olle
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Vedeldare: Var rädda - MYCKET rädda

Inlägg av Tjita1 »

Med den skorstenen lär du nog inte behöva nån snurra till en "liten" (jämfört med vedpannor) kamin. :) Frågan är om du har för mycket drag, så det brinner för hett. Å andra sidan borde du åtminstoni inte med min logik få några beläggningar om det är varmt..
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Skriv svar