Byta keramik i Calmar V33

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Byta keramik i Calmar V33

Inlägg av senmathal »

Hej!

Är det någon som bytt den övre keramiken i en V33? Jag har den nya typen med kanalen för sekundärluften, två halvor på vardera 15 kg som ska stoppas in med raka arma genom pannluckan.

Anledningen till frågan är att jag tog ut keramiken innan jag visste att det inte behövdes vid pelletseldning. När jag skulle sätta tillbaka den var det nästan hopplöst. Då man satte dit den ena halvan halka den liksom ner i mitten så den andra halvan inte gick att få dit. Det slutade med att jag tappade taget så den ena halvan gick av på mitten. Jag lade dock dit dom två halvorna och det har fungerat i tre år men nu ramlade det bort stora bitar från undersidan.

Så min fråga är om någon har ett bra tips på hur jag får dit keramiken på ett bra sätt utan att paja den?

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Byta keramik i Calmar V33

Inlägg av senmathal »

Nu är keramiken bytt och det gick relativt bra. Lösningen var att sätta in en träkloss i nedre delen av pannan som keramiken kunde vila på i rätt höjd. Instruktioner med rätt kassa blider följde med keramiken där även måtten på träklossen stod angivna.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar