komplettera pelletseldning med vedspis

Här diskuteras allt kring vedeldning
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Tjita1 »

Klurar på en liknande lösning själv, fast med en arbetstank och laddpanna, och två separata soltankar till det. Jag tänkte dock enbart ha dom till sol, men det är ju fint att ha möjlighet att koppla in en vattenmantlad kamin eller liknande om man vill det. Resultatet om man har dom till sol är ju att dom kyls ända ner till kallvattnets temperatur, vilket ger väldigt bra verkningsgrad på solpanelerna. Det jag klurar lite på är om man måste göra nån form av kondensisolering av tanken om den blir så kall.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Hjerten »

Ja det kommer ju att bli samma situation för mig, eftersom jag räknar med att elda ofta, men inte alltid, så det vattnet kommer att svalna av till rumstemperatur mellan varven.

Sitter nu och försöker surfa fram vilken shunt och framför allt vilken shuntautomatik som skulle kunna vara aktuellt. Vilken djungel! Det kräver nog att man läser in sig lite... Har du kollat något på det?
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Tjita1 »

En vanlig ESBE fyrvägsshunt funkar nog alldeles ypperligt. Vilken shuntautomatik man väljer är nog godtyckligt så länge det inte är nåt kinaskräp, om man tillexempel vill reglera på utetemp eller innetemp eller båda osv.. Tror att fyrvägsshuntarna har 180-graders vridning dock, så man måste ha en motor som klarar det.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Hjerten
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 14:16

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Hjerten »

Jag har kollat på ESBE-shunten och den ser ju ut att funka väldigt bra till detta.

Egentligen vill jag ha en fast inställbar temperatur på vattnet som går ut i värmesystemet och att shuntmotorn bara blandar vattnet med returen och prioriterar mellan tankarna och pannan. Detta eftersom jag styr värmen i huset med termostatventiler på elementen och har lite olika värme i olika delar. (Bland annat har jag kallare på övervåningen som inte nyttjas).

Alternativet är väl en som styr på utetemperaturen, då har jag ju fortfarande möjligheten att använda termostatventilerna men får varmare vatten ut vid kalare väder.

Tänker jag rätt?
Värmebarnonen Star med PellX brännare och Mafa veckoförråd
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: komplettera pelletseldning med vedspis

Inlägg av Tjita1 »

Yes! Lär finnas shuntstyrningar som kan reglera på fast framledning också, men det finns egentligen ingen anledning.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Skriv svar