Vedpanna kombinerat med värmepump

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
kaminmannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 11:19

Vedpanna kombinerat med värmepump

Inlägg av kaminmannen »

Har idag en jordvärmepump kopplad till en 500 l ack-tank. Tyvärr slår elpatronen på så fort det blir +5 till 0 grader. Beror nog på att huset har dålig isolering i kombination med att slingan är för kort. Funderar på att koppla en vedpanna till tanken eftersom det tidigare har funnits en oljepanna i samma källarrum som tanken står i och det borde vara enkelt eftersom rökkanalen finns kvar. Det finns idag kopplingar på tanken som ser ut att vara till en slinga. Borde ju funka bra att elda när man hinner och att pumpen går om det blir för kallt i tanken. Har ni några tips på vilken panna man bör välja osv?
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Vedpanna kombinerat med värmepump

Inlägg av velund »

500 liter är för lite för att du ska kunna elda med en riktig vedpanna. Vill du komma billigt undan så kanske en begagnad oljepanna med pelletsbrännare skulle fungera som stödvärme. Blir mycket mindre jobb än hålla på med ved också.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Vedpanna kombinerat med värmepump

Inlägg av bergatorparen »

Tanken är såvitt liten att du bör ha en dito panna: NIBE VEDEX 1000 går att använda - men med ett förbehåll: Det går bara ca ½ ilägg med ved eftersom tanken inte rymmer så värst mycket mer energi än så. Denna panna är en riktig vedpanna, men den är förhållandevis liten med en snitt effekt om 18 kW och max effekt om ca 25 kW. Minsta ackumulatorvolym verkar vara 500 liter. Pannan är förhållandevis billig och den kan även omdresseras att köra med pelletsbrännare.
Här är manualen: http://www.nibeonline.com/pdf/031020-7.pdf
Kolla lite i den så får du intryck av hur pannan är och hur den passar hos dig. Det med underdimensionerad värmepumpsystem var rätt så vanligt för inte så lång tid sedan. Nu verkar man ha lärt - men det hjälper ju knappast alla med jord- berg- och sjövärme som sitter med för liten anläggning.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kaminmannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 11:19

Re: Vedpanna kombinerat med värmepump

Inlägg av kaminmannen »

Tack för era inlägg! Tack för tipset Bergatorparn men är jag ute efter panna som klarar 50 cm eftersom jag kör vedmaskin tillsammans med brorsan och det gemensamma vedlagret är krångligt att dela av. Annars verkar det vara en prisvärd panna. Precis som du säger kan det bli för mycket energi att lägga in fullt om man inte sjuntar ut mycket värme eftersom tanken bara tar emot ca 25 kWh beroende på hur hög/lågt man går med temperaturen.
kaminmannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 11:19

Re: Vedpanna kombinerat med värmepump

Inlägg av kaminmannen »

Velund, jag har också tänkt tanken att sätta in pelletsbrännare men jag är rädd att pelletskostnaden kommer att dra iväg. Hjälper brorsan i skogen och har därmed tillgång till ved.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Vedpanna kombinerat med värmepump

Inlägg av André »

500 l är inte mkt till tank om man ska elda ved men en typ nibe 1000 är det knappas något problem att ladda fullt när värmebehovet finns, de är efterföljare till min panna men med 15 liter mer vedutrymme..
Ett fullt ilägg värmer jag tanken utan uttag men direkt man börjar förbruka värme behöver man 1-3 ilägg beroende på uttag...

Det som skulle varit är en shuntstyrning med bivalentshunt o när pumpen inte räcker till börjar den ta från acktanken, detta istället för elspets.. Men lättast o smidigast hade det varit med en pelletspanna som börjat shunta ut då pumpen inte räcker till, vp kan man ordna så den slår igång pelletsbrännaren istället för elpatron
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fastmoving600
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 18:35

Re: Vedpanna kombinerat med värmepump

Inlägg av fastmoving600 »

500 liter till en vedex 1000 är alldeles för lite, måste ha väldigt högt värmeuttag om du ska kunna ladda pannan fullt.
Har själv en sådan panna, värmer 1250liter från 30-80grader med ett inlägg då lågt värmeuttag sker.....

Annars så storebror till den, Vedex 3300, kanske är intressant, den tar 50cm ved.
kaminmannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 11:19

Re: Vedpanna kombinerat med värmepump

Inlägg av kaminmannen »

Jag är helt medveten om att 500 l egentligen är för lite om man inte tar ut mycket värme. Vad kostar det att sätta in en tank till och koppla samman dessa? Kan det funka? Är det krångligt?

Som det är idag startar pumpen vid 40 grader (ca 1/3 från botten). Hade tänkt sänka starttemperaturen så att jag hade fått mer "temputrymme" att värma. Om jag inte eldar när tanken är kall startar pumpen själv.

Vedex 3300 verkar ju vara en prisvärd panna med bra verkningsgrad. Man kan ju elda med mindre vedinlägg om värmeuttaget inte är så stort.
kaminmannen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 11:19

Re: Vedpanna kombinerat med värmepump

Inlägg av kaminmannen »

Allt värmeuttag inkl varmvatten tas alltså idag från tanken och tanken laddas av pumpen.
Skriv svar