montera vedspis

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

montera vedspis

Inlägg av grey »

Jag tänkte köpa en smal vedspis, 30 cm bred och ska sätta den i köket, har murstocken precis bakom, hur gör man rent praktiskt?
Tar man bara upp ett runt hål o kör in stosen från spisen i den? Och mura igen så det blir tätt runtom?
Jag har en pelletspanna strax under i pannrummet.

En helt vanlig skorsten utan insatsrör
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: montera vedspis

Inlägg av msh16 »

Glöm iden så snabbt du kan. Mycket sällan det går att få smalspisar att fungera utan det blir eviga problem med inrykning.
Vill du absolut elda i köket så kanske en Ariterm Bionet får plats och den bidrar också till att avlasta Ulman. En Viking smalspis eller köksnora bidrar knappast med någon värme utan ger mest rök som måste vädras ut och då blir det kallare inne.
Jag skulle inte elda i köket alls som någon grottmänniska utan låta elden finnas i pannrummet.

En separat skorstenspipa måste finnas och läcker den vid sotarbesiktningen åker du på en dyr glidgjutning.
Dyrare sotningsavgift kanske också blir följden.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: montera vedspis

Inlägg av Roli »

Inte bara kanske utan det BLIR dyrare med fler eldstäder.

Har själv fyra stycken som ska sotas med olika intervall, plus brandskyddsinspektionen som skall göras för varje eldstad.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: montera vedspis

Inlägg av grey »

Hmm ok, men jag har eldat kökskamin innan. Min svärfar värmer sitt hus med en kökskamin på vardera våning.
Har flera vänner som kör med kökskamin som stödvärme, utan några som helst problem med inrykning etc..
Jag får ved billigt och tänkte man kunde få ner förbrukningen på pelletsen något när det är som kallast på vintern ..

Men jag vet inte hur det är med morderna vedspisar.. Går det inte köra den i samma skortssten som pelletspannan?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: montera vedspis

Inlägg av grey »

Kanske borde satsa pengarna på isolera vinden ist..
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: montera vedspis

Inlägg av Roli »

grey skrev:Går det inte köra den i samma skortssten som pelletspannan?
I samma skorsten går det alldeles utmärkt att köra olika eldstäder men sotaren kommer att kräva en separat pipa till respektive eldstad, dvs din skorsten måste minst innehålla två pipor för att det skall vara möjligt med två olika eldstäder (kökskamin och pelletspanna).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: montera vedspis

Inlägg av danei »

Mina föäldrar har en sådan vedspis. Den funkar utmäkt vad jag märkt.
Du måste på något vis komma åt att sota pipan. Jag gissar att det inte är lätt att komma åt genom kaminen. Hur man löser det på ett smidigt sätt går inte att ge ett genrellt svar på. Men en sotlucka någon stans behövs nog. Spisen måste ha en egen pipa, vet du om det finns en ledig pipa för spisen? Det är inte ovanligt med 8 pipor i en skorsten, jag har 7 men då byggdes den i ett litet enplanshus med källare. När byggdes huset?

Jag tror inte att du kan räkna hem den ekonomiskt, det är inte så praktiskt att elda särskilt mycket i en liten vedspis. Mina föräldrar har den enbart för att de ville ha en vedspis i köket, det är någ så den kan motiveras. De eldar ved i pannan också så de vinner absolut inget ekonomiskt.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: montera vedspis

Inlägg av sänkan »

Min erfarenhet är att Viking 30 smalspis är en högriskgrej. Fungerar bra hos några få och ryker in hos de flesta.
Den baffel som finns i spisen som ska göra att värmen tas tillvara brukar det bli nödvändigt att ta bort.
Då blir den som en CTC Elkombi, man eldar rakt ut i skorstenen.
Sökte efter Viking 30 och hittade ett alternativenergi forum med en snubbe som inte får spisen att gå.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=133144.0

Är du en risktagare så prova. Någon särskild besparing tror jag inte det blir särskilt om du får köra utan baffel. Sotningsavgiften äter nog upp det mesta.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: montera vedspis

Inlägg av Andreas Hansson »

Har en Viking 30 i sommarstugan och jag tycker den funkar kanon
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: montera vedspis

Inlägg av grey »

Som vanligt... Alla tycker precis helt olika :D
Vilket kan vara bra då det öppnar för disskution..
Ska man satsa på en vedkamin istället och ha i vardagsrummet
Gäller det samma där med egna pipor till vardera eldstad.

Jag tänker ju inte ha den som primärvärme , ska ju bara vara lite mys och spara pellets, då jag får veden billigt
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: montera vedspis

Inlägg av Roli »

Tolkade din mening som en fråga trots avsaknad av frågetecken.
En pipa till varje eldstad gäller oavsett var du placerar dina eldstäder eller om de är primära eller sekundära.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: montera vedspis

Inlägg av grey »

Ja det var med frågetecken, skriver från mobilen så det kan bli lite knasigt ibland.
Tack för ditt svar?
:-)
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Skriv svar