Bygga pumpstyrning liknande den till Laddomat 5030?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Tottoman
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 20 okt, 2013 12:53

Bygga pumpstyrning liknande den till Laddomat 5030?

Inlägg av Tottoman »

Hej på Er! Detta får bli mitt första inlägg här. Thorbjörn heter jag, och sitter med en relativt nyköpt kåk med ett värmesystem som lämnar en del att önska. ;)


Jag sitter och funderar på hur man på enklaste sätt skall kunna få ihop en pumpstyrning som liknar den till Laddomat 5030.

Jag skall koppla in en alternativt flera extra acktankar till mitt system och tror att jag behöver pumpa vattnet mellan tankarna p g a utrymmesbrist i pannrummet, därför kommer tankarna att få lov att stå en bit från varandra.

Jag har cirkulationspumpar och allt liggande, det jag skulle behöva är en styrning av dessa. Har funderat lite kring seriekoppling av kapillärrörstermostater och liknande, men lyckas inte klura ut något bra med mina något begränsade kunskaper. ;)

När huvudtanken blivit varm, skall detta vatten pumpas över till slavtanken/tankarna sedan tvärtom när huvudtanken kallnar.

Hur kan man lösa detta på ett "enkelt" och framförallt billigare sätt än att köpa en Laddomat 5030 för 5000:-
:)


Jag eldar med en Gaselle 25kW vedpanna mot en 750 l acktank (alldeles för liten) och värmer ca 150 kvadrat. Jag har även ca 10 kvadrat solpaneler på taket, kopplat till en slinga i tankbotten.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bygga pumpstyrning liknande den till Laddomat 5030?

Inlägg av Eldvin »

Går det inte bara å skarva på den tank du redan har då??
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Re: Bygga pumpstyrning liknande den till Laddomat 5030?

Inlägg av Göran.W »

Det enklaste och billigaste är att du kopplar tankarna så här.
Bägge tankarna parallell kopplas först.
Värmen från pannan matar du in i den parallell kopplade ledningen så nära huvudtanken som möjligt
Kallvattnet till pannan tar du så när slav slav tanken som möjligt.
Det som händer då är att man får samma flöde i båda tankarna utan extra pumpar och någon dyr styrning.
Utan natur lagarna löser det hela :-)
Hoppas du hänger med.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Tottoman
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 20 okt, 2013 12:53

Re: Bygga pumpstyrning liknande den till Laddomat 5030?

Inlägg av Tottoman »

Det blev en seriekoppling istället, utan pumpar eller liknande, och det fungerar faktiskt riktigt bra.
:D
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pumpstyrning liknande den till Laddomat 5030?

Inlägg av danei »

Det låter osannolikt. En seriekoppling måste ha pumpar för att driva på flödet, en parallellkoppling kan funka utan pumpar, men knappast en seriekoppling. Inte på ett bra sätt i alla fall.
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Re: Bygga pumpstyrning liknande den till Laddomat 5030?

Inlägg av Göran.W »

Dessutom måste väl flödes riktningen vändas när man ska ladda ur tanken.
Ovanpå allt så laddas först ena tanken sen den andra och det kan ha sina nackdelar.
Så som jag beskrev laddas tankarna jämt även om dom står på stort avstånd men det brukar inte rörisarna ha koll på utan dom serie kopplar istället.
Sen är det ganska osmart att ta ut värmen från toppen av tanken för kommer det luft i den går det direkt ut i elementen.
Och luft får man temporärt iaf flera gånger om året när tankarna är nästan fulla för då kan det bildas små luftbubblor inne i pannan.
Om det är den tanken jag tror det är så sitter den en anslutning 3 dm ner från tanken.
Där ska man ta värmen ifrån om man inte tycker om att lufta elementen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Skriv svar