ved eller jordvärme?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

ved eller jordvärme?

Inlägg av sirkrille »

Måste göra om värmesystemet. har panna och tankar inne i huset nu. men måste bära all ved igenom hela källaren. blir skitigt och tar mycket plats. så funderar på att bygga ett pannrum ute och ha en huvudtank där och dra kulvert in till en slavtank. eller sätta in jordvärme. villket av dem är mest ekonomisk i längden? går ju att få tag i beg saker till att göra om för veden. och även villket av dem blir billigast i drift på lång tid?

råd tack! :D
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: ved eller jordvärme?

Inlägg av Icecap »

Omöjligt att svara på! Investeringskostnaden är hög i båda fall men det som bestämmer totalekonomin är driftkostnaden och då det rör sig om många år är driftkostnaden den mest signifikanta kostnad.

Och då jag inte vet vilken pris du betalar för ved kan jag inte svara, den enda som har denna essentiella information är du.

Men då du tydligen redan har en vedanläggning finns det ju en hel del av hårdvaran på plats, alltså blir det mest investering i pannrumsbygget och rördragning.

Jag hade ju funderat kraftigt på om det fick att ordna transporten av ved på ett bättre sätt, kanske med ett transportband men även det är ju en sak som bara du kan veta. Ett lämpligt placerat hål i hussockeln kan vara en snabb transportväg som exempel, en plåtslisk på insidan kan vara perfekt till att få veden in på rätt plats och en lucka som täpper igen hålet när det inte används är mycket bra.

Kostar bråkdelen av att flytta en anläggning eller bergvärme.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Re: ved eller jordvärme?

Inlägg av sirkrille »

betalar runt 230kr/m lövträd. runt 6500kr i ved per år. så får jag kapa och klyva själv. pannrummet ligger så dåligt till i källaren. så är mest inne på att flytta pannrummet eller jordvärme. har ett hus på 225kvm från 1954/75 som jag värmer. så är intressant hur mycket driftkostnaden skulle bli på jordvärme, om det kan konkurera med veden. eftersom båda skulle hamna på samma ca pris i installation
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: ved eller jordvärme?

Inlägg av Icecap »

Du får räkna om veden till Wh innan du kan räkna på slutresultatet. Se i övrigt till att värmepumpen som det ska räknas med inte är för snålt beräknat som vanligt, det ger ganska fel värden.

Bergvärme är enklast i handhavande men min teori är att den bekvämlighet kostar lite extra. Ska du ha jordvärme ska du ha en rimligt stor tomt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ved eller jordvärme?

Inlägg av danei »

Med ett äldre hus kan man behöva högre temperatur på elementen, vilket gör att en värmepump inte blir så snål som man hoppats på. Ta med det i kalkylen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ved eller jordvärme?

Inlägg av Roli »

Plus att husets troliga självdragsventilation behöver ses över vid en värmepumpsinstallation.

Äldre hus kräver oftast en varm skorsten för att ventilationen skall fungera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sirkrille
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 19 nov, 2008 18:06

Re: ved eller jordvärme?

Inlägg av sirkrille »

Så även om jag skulle bygga ett pannrum ute vid vedboden så måste självdragsventilation ses över? har 100kvm källare och är element i alla rum. skulle det kanske räcka med att sätta en ventilation i muren i källaren och en plåthuv på skorstenet? över 45grader burkar ja inte behöva shunta ut under hela vintern.
Viadrus V8D, 2000l, tryckkärl 200l, automix
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: ved eller jordvärme?

Inlägg av André »

Då har du optimal system för vp iaf, bara golvvärme du får lägre temp :D
Med Max 45 graders framledningstemp kan du nå årscop på 4 om anläggningen dimensioneras rätt så du inte behöver tilskottsel o har tillräcklig vattenvolym i systemet så antalet start/stopp blir få, 8-12 starter/dygn är optimalt för hållbarheten..

Vet du husets effektbehov/årsförbrukning går det räkna ut så du får rätt pump :wink:

1m3 staplad ved ca 1000 kWh
Går ju även räkna effektbehovet genom att kolla hur länge acktankarna räcker kallaste dagen, Räcker 2m3 vatten i 12 tim kallaste dagen 95-45 grader behöver huset 10kW o då ska du kolla efter en pump som ger den effekten vid 0/50 grader då det krävs ca 45 grader till radiatorerna..
Kan tänka mej en 10-12 kW pump med 200 liters volymtank skulle bli bra, effekten som anges på pumparna är vid 0/35 grader o ligger 1-1,5 kW lägre vid 0/50 grader..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar