Keddy kassett för mycket drag?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Eldvin »

Olika kaminer brinner olika .Om man tänker sig en Andersen eller nån Contura av nyare modell med brännkammare så kan man elda snålare än med en gjutjärns pjäs.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Icecap »

Nu kan jag inte låta bli att undra: Eldar man med ved eller pellets i panna behöver man dragbegränsare för att kunde säkerställa stabila arbetsförhållande och justera rätt - men till en kassett med för mycket drag behövs det inte?

Det kanske inte är vackert eller normalt men avser man att elda för värmens skull får man ta det hela ett steg över myseldning, detta medför att en dragbegränsare är en essentiell del i systemet. Den skulle ge en lugnare förbränning och en bättre utnyttjande av veden som eldas upp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Olle45 »

Tips när det gäller elda ved rätt !!
Börja med att lägga in grövre ved på kaminens botten tex 4 till 5 st
lite beroende av vedens storlek. klenare stickor som läggs ovanpå de grövre vedträden att tända upp ved inlägget...

Jag brukar skoja till det om vanliga stearinljus ... Vem vänder stearinljusets veke nedåt ??
ingen gör det skulle jag tro...
Så fungerar upptänndning med papper eller annat lätt bränt som läggs in under vedinnlägget !!
( som påskeld ) all ved tar eld och är svår styrd förbränning...

Angående tätning av luckor och glas är det viktigt att det är nära 100% tätt
och enbart förbrännings luften tas in via kaminens luft intag!!

Förklaringen är att det är mycket lite förbrännings luft som behövs för att ge fullständig förbränning..

Hoppas att alla kommer till insikt med att veden får mycket längre bränntid när inlägget tänds
ovanpå de grövre ved träden...
Tillverkar rökgasutrustning
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Keddy kassett för mycket drag?

Inlägg av Eldvin »

Faktum Olle är att det funkar! Jag va ju bara tvungen att testa i en kakelugn.La in grov ved i botten ,alldeles för grov och fint uppe på.Och de brann ju riktigt fint!
Skriv svar