Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Här diskuteras allt kring vedeldning
ClintEastw00d
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 feb, 2014 20:08

Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av ClintEastw00d »

Hej!

Nu är beslutet fattat. Jag kastar ner monstret från pannrummet (pelletsbrännare) och bygger i mitt uteförråd ett 48kvm pannrum. Pannrummet kommer ha vitplåt invändigt och golvvärme i plattan. Det blir ungefär 30 meter kulvert och gräva och allt lär vara klart nästa höst nångång! (Hinner inte tidigare för att jag har mycket jobb och göra i sommar och ingen semester alls :( Men det får gå)

Pannan är en Fröling S4 Turbo 34kW med automatisk tändning och froeling-connect.
Till det så smäller jag in 2500 liter av totalt acktank + 170 Liter i pannan.
(Eventuellt går upp i 3200 Liter men inte bestämt ännu)

Jag ville bara dela med mig av det här, för jag är så glad över att slippa monsterbrännaren i min källare! :D



Mvh

Klint
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av lange02 »

Synd att du inte hörde av dig till pelletsforumet tidigare så hade du säkert fått tips om byte av monstret till en moden och bekväm brännare med automatisk uraskning. Att djävlas med ved i onödan låter inte roligt.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
ClintEastw00d
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 feb, 2014 20:08

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av ClintEastw00d »

Hehe. Jag kommer ha relativt lätt hantering med veden. Planen är att smälla ihop 4kubiks pallar och sen lyfta in dem med traktor vid behov. Jag har eldat med ved förut och vet vad det innebär.

En annan anledning är också att pelletsen börjar nå smärtgränsen för vad det får kosta.. :/
ClintEastw00d
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 feb, 2014 20:08

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av ClintEastw00d »

Får även tillägga att jag kommer lyfta in 12 kubik åt gången. Och det är ju nästan en årsförbrukning!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Andreas Hansson »

Välkommen till klubben.
Du kommer uppleva en frid inombords när du slipper beställa dyr pellets.
Satsa på den större tanken. DU KOMMER INTE ÅNGRA DIG :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
MrFröling
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 22 nov, 2013 13:59

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av MrFröling »

Man får tacka!
Jag känner att 20000 kronor är för mycket att betala för pellets. + att det är långt ifrån underhållsfritt.

Jag håller på fundera på det! :)
ClintEastw00d
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 feb, 2014 20:08

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av ClintEastw00d »

per år alltså.. :/
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Icecap »

<ironi>Och ny panna, kulvert och dylikt är ju ingen pengar heller...</ironi>

Självklart är en dåligt fungerande brännare ett irritationsmoment! Och ja, priset på pellets är inte gratis, ved är inte gratis heller för den delen. Men ett opålitligt system är ett besvär man bör vara utan!

Men på något nivå blir driftkostnaden en så pass stor utgift att det kan vara lönt att byta, det är en grej man kan räkna på.

Men om brännaren har fungerat dåligt kan den mycket väl vara orsaken till att förbrukningen har varit för hög så det känns för mig (utan bättre insyn i dina specifika förhållande) att du är i missförhållande till 80-20 regeln.

Alltså att du lägger 80% utgift på att få 20% förbättring medan du kanske kunde har lagt 20% utgift och fått 80% effekt vid att åtgärda rätt grej.

Men nu är pannan beställd osv. så det får vara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ClintEastw00d
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 feb, 2014 20:08

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av ClintEastw00d »

För det första så måste jag oavsett göra något åt mitt värmesystem. Det har varit experter och dylikt här springandes i alla år och det är bara konstatera att det går åt 9 ton pellets per år + att anläggningen har sett sina bästa dagar för längesedan.

Ved tar jag från egen skog, jag avverkar/gallrar manuellt ändå varje år och istället för att sälja björken till industrin för småpengar så behåller jag den själv istället.


Vad jag än satsar så kommer det och kosta.

Bergvärme/jordvärme kostar väl runt 100-140 tusen?
Pellets känns HELT fel och börja satsa på idag 2014. Pelletspriserna gör inte annat än och stiger, speciellt när jag bor på en sån ort där det bara är en leverantör som finns tillgänglig. Alla andra är alldeles för långt bort och då skjuter priset i taket om man skall beställa 5 ton på bulk 2 ggr per år.


Då återstår det ved för mig, jag betalar ingenting för materialet. Utan får sätta 40h per år och klyva/göra veden. Sen bär jag in den i pannrummet med traktorn.

Jag sätter även tid varje år på att sota, aska ur och krångla med Pelletsbrännaren varje år. En ny brännare krånglar säkerligen inte lika mycket men det känns som sagt fel att satsa på pellets för mig.



Jag räknar med att investeringen har betalat igen sig på 7 år.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Icecap »

Pelletspriset stiger helt rätt - precis som t.ex. elen gör.

Men det finns ju inte en enda lösning som är perfekt för alla, om det är vettigast för dig at investera i ved ska du såklart göra det. Frågan är mest - iaf. för mig - vad som har varit så katastrofalt med pelletsbrännaren att det har varit ett olösligt problem.

Om du läser Janfire-delen finns det en tråd som döber Janfire som världens sämste brännare - men då det nu verkar vara handhavandefel som ställer till det.

Sak samma, jag hoppas att ditt system kommer att fungera bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ClintEastw00d
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 feb, 2014 20:08

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av ClintEastw00d »

Det är klart att varje person och fastighet behöver se efter vilket system som är mest optimalt för dem.

Men tack för feedback. Alltid kul och få!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av rod02 »

Vad blir kostnaden för ved? I exemplet med 20000/år för pellets. Räkna på vad du kan sälja veden för.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
ClintEastw00d
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 feb, 2014 20:08

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av ClintEastw00d »

Säljer jag den privat "svart" så får jag 5000 spänn här uppe. Mycket mindre till industrin.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av rod02 »

Det räcker knappt till 10 M3....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad menar du Rod02 ?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar