Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Här diskuteras allt kring vedeldning
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av André »

Har för mej att de va Fröling som har diskuterats å där kommer pannan kosta nära vad du fick ge totalt, sen en tank på 3-5 m3 samt ett pannrum/hus samt kulvert kan jag önska dej lycka till att fixa anläggningen billigare än bergvärme :wink:

Ja skogen ska gallras å vedmaskin har han samt traktor å skogsvagn, bulkförrådet byggde han å satte in en janfire i vedpannan.. Från elevatorn ner i säckarna sen bara håva in 600:- säcken sen slipper han gå ut å elda ved, vedpannan står i fristående garage..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Ichgary »

Haha, många som är avundsjuka på riktiga vedpannor här märker jag..

Men det är väl lite så det är här i sverige, eftersom vi inte har några krav på miljövärden på pannor.

Jag har själv en Fröling S4 och är nöjd.. Och att uppehålla sig i ett pelletsforum med Vedfrågor kanske inte är det bästa heller..

Fröling har ju också bra pelletspannor, fast det är nog inte många av dessa entusiaster speciellt intresserade av..

Finns ju Värmebaronen :P Hehe.
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av xdigger »

Fröling S4 är hårdporr! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ichgary skrev:
Fröling har ju också bra pelletspannor, fast det är nog inte många av dessa entusiaster speciellt intresserade av..

Finns ju Värmebaronen :P Hehe.
Helst skall den vara billig och begagnad på blocket :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av ronald »

Gud bless the ved" :wink: :bounce:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av rod02 »

Jag drömmer om förugn till gammelpannan mmmm.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Svenn Antenn »

Tja.

Jag gör av med ca 5 ton pellets per år i en focus pe 20. Den är väl ganska ok.
Hur mycket ved skulle jag behöva om året ungefär om man räknar samma verkningsgrad?

350 spänn själpt blandved kan jag köpa på flera olika ställen.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av perf »

Räkna att ett ton pellet motsvarar fem kubik huller-om-bullerved (stjälpt mått). Ska det verkligen löna sig med vet ska man köpa tremetersved och kapa och klyva själv.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Svenn Antenn »

Ok tack för svar. Det va nog mer än jag trodde. Det innebär ju att jag skulle spara 3500-4000 om året men få väldans mycket mer jobb om jag skulle byta. Dålig kalkyl kan man säja. Känns ju nästan som solvärme vore smartare.
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av perf »

Solfångare handlar nog mest om bekvämlighet - att slippa elda för tappvarmvatten under sommarhalvåret. Räkna med att de kan ge runt 1 MWh [fel, se svaret nedan/perf] per kvadratmeter och år. När man behöver värmen som bäst ger de i princip ingenting, så det påverkar inte dimensioneringen av den primära värmekällan.
Senast redigerad av perf den sön 16 mar, 2014 03:57, redigerad totalt 1 gånger.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av Roli »

Finns INTE en enda solfångare som klarar 1 MWh/kvadratmeter och år i listan över "godkända" solfångare hos SP.
De bästa vakuumrören når strax över 700 (762) och en enda modell passerar 800 kWh/kvadratmeter och år.
Medans de flesta ligger i intervaller 400-500 kWh/m2 och år

Oavsett om man tycker om solfångare eller inte så skall vi inte presentera "fantasi" siffror, utan hålla oss till fakta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av André »

perf skrev:Räkna att ett ton pellet motsvarar fem kubik huller-om-bullerved (stjälpt mått). Ska det verkligen löna sig med vet ska man köpa tremetersved och kapa och klyva själv.
Får nog räkna med mer ved om de är stjälpt, En väl travad ved3m är ca1000 kWh å stjälpmått är ca 55% enligt en kompis som staplat upp å kontrollerat hur mkt det är i 1,5 m3 säckar, Grannen som köpt av en bonde som kom med veden i 15m3 tippvagn va de 60% när han staplade upp veden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
perf
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: ons 27 nov, 2013 01:13
Ort: Lund

Re: Äntligen! Vedpannan skall beställas!

Inlägg av perf »

Har för mig att man brukar räkna med en faktor 0.7 mellan travat och stjälpt. Men det beror förstås på hur man travar. Är veden redan torr kan man ju göra avkall på att barksidan ska vara nedåt. Då kan man stapla betydligt mera kompakt.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Skriv svar