tung rök pelare

Här diskuteras allt kring vedeldning
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: tung rök pelare

Inlägg av Eldvin »

Jag brukar lägga i två vedträ på varsin sida om hålet i keramiken ,sen lite klenare i mitten men inte så att de blir helt tätt.River en lagom bunt av sportsidorna som jag tänder och lägger över hålet.Så fort jag ser att de tar sig så stänger jag direktspjället och låter det brinna rätt väg.Sen stoppar jag in några veträn i taget å ser att det tar sig.
sunkann
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 07:53

Re: tung rök pelare

Inlägg av sunkann »

Har eldat ett tag nu och har kommit ifrån den där stora röken jag hade i början.

Idag la jag smått i botten sen tidning och sen fyllde jag fullt. Petade ner ett blad så jag kunde tända från bränn kammaren.
Stängde undre luckan direkt och ved magasinet kort efteråt när jag hörde att det tog sig.

Rökgaserna låg runt 210 grader rätt länge för att stiga till 230 senare.

I början var rökpelaren krit vit och gick rakt uppåt. Det dröjde ett tag sen ville den successivt lägga sig och gå mera i sidled för att övergå i en gråare ton.
Den gråare tonen höll i sig till röken försvann och man bara såg ett värme daller. Tittade man riktigt noga kunde man skymta lite rök som ville gå i sidled imellanåt.

Upplever att jag får detta senario även vid halva magasinet fullt.

Då tanken inte blev full laddad la jag in 6 trän till när det hade brunnit ut. Röken som kom ut denna gång ville också dra i sidled med svag lutning uppåt. Men färgen var mörk grå denna gång. Tills röken försvann och ett värmedaller uppstod.

Kan ni med denna beskrivning ge mig tips på ändringar som ger en ljusare rök rätt igenom?.

Pannan är en atmos dc35s, dragspjället som stänger sig vid värme är 37 mm öppet vid 85 grader panntemp och primär spjället på baksidan är öppet 3 mm. Ta det sista med en liten höft skall mäta mer exakt när pannan brunnit ut helt och man kan dra i spaken.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: tung rök pelare

Inlägg av Eldvin »

Prova att labborera med dom 37 millimetrarna. Går pannan i kok om du ökar eller är det bara rökgastempen som skenar? Och när stänger den helt??
sunkann
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 07:53

Re: tung rök pelare

Inlägg av sunkann »

Detta blev lite bortglömt ifjol men samma problem uppstår nu igen.
Tjock rök som inte stiger.

Har även sett att plåten över fläkten bak på pannan har slagit sig så det glipar 1mm uppe. samt att packningen är trasig.
Ny packning pågång samt att glipan kommer tätas.

Har läst nått om att man kan modifiera fläkten för att bli bättre men hittar inte det igen. Någon som kan länka.

Har sett samma fenomen i badtunnan, har man lagt i för mkt så luften inte tar sig ner ordentligt och elden inte brinner för fullt så kommer tjock rök pelare som inte vill uppåt. Skakar man runt lite och får igång elden ordentligt så blir det bara daller ur skorsten igen och man kan lägga tillbaka veden och allt är frid och fröjd. Det kanske är lika i pannan i huset att den riktiga drift temperaturen inte uppnås?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: tung rök pelare

Inlägg av Eldvin »

Om de inte brinner riktigt så brinner inte rökgaserna upp.Varför slår sig plåten vid fläkten??? Blir det för hett där av nån anledning?? Ibland beror det på att veden har fel storlek,eller att luften inte är rätt avstämd mot den mängd ved den avser att förbränna.
sunkann
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 07:53

Re: tung rök pelare

Inlägg av sunkann »

Pannan är snart 20 år jag har bott i huset i 1.5 år så antar det är förslitning att plåten har slagit sig.

sänkte primären lite idag, står ungefär 3mm från stängt läge, motdragsluckan står 40mm öppet vid 85 graders panndrift och 250 grader i rökgaser.

Vid full drift så fladdrar motdragsluckan. Upplever mindre rök men går ej uppåt vilket kan ha med att det blåste idag. Får prova mer en annan dag. Är förövrigt 15 minus vilket säkert påverkar det med.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: tung rök pelare

Inlägg av danei »

Spontant tycker jag att det låter som för mycket primärluft vilket leder till för mycket gasutveckling vilket medför att sekundärluften inte räcker.
Skriv svar