tung rök pelare

Här diskuteras allt kring vedeldning
sunkann
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 07:53

tung rök pelare

Inlägg av sunkann »

Har ett problem med ved eldningen.
Under uppstart samt vid inlägg får jag en tjock rök pelare som även är "tung". I bästa fall drar den i sidled med svagt lut uppåt å liksom ligger kvar i luften. Man ser den direkt vid skorsten. Vid sämre läge "rullar" den ur skorsten och lägger sig på gräsmattan. Successivt när det brinner så tunnas röken ur och reser sig. Efter ett tag till så ser man bara värme daller vid skorsten och röken syns en liten bit ovanför skorsten för att senare inte synas alls.
Det verkar som tiden detta tar handlar om hur stort ilägget är.

Gjorde uppstart plus tre små ilägg igår kväll. Fullt månsken så man såg röken. Samma vissa alla tre ilägget.
Känns som det kvittar vad jag gör så blir det samma. Provade även ha luckan på glänt samt pannrums dörren öppen vid sista ilägget.
Vid iläggen börjar pannan låta som att den ska flyga därifrån för att lugna ner sig en bra stund senare.

Eldar i en atmos dc35s mot 2000 l tank med laddomat 21.
2 vånings hus från 50 talet. Där pannan står på första våningen. Rör till friskluft intag finns. (Vet ej diameter glömt att mäta). Rostret i pannan börjar på att bli slitet verkar det som.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: tung rök pelare

Inlägg av Stegatorparn »

Spontant känns det som veden inte är tillräckligt torr så vatteninnehållet kyler ner fyren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sunkann
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 07:53

Re: tung rök pelare

Inlägg av sunkann »

Har tagit över huset efter min bror som köpte huset för 2 år sedan och då låg veden i vedskjulet. Så har minst legat i 2 år. Plus en vecka i pannrummet.

Kan prova att ta en famn av min far att prova med utifall att det skulle vara något galet med den.
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: tung rök pelare

Inlägg av Kelvin »

Jag fick en förklaring tidigare från Atmos då jag märker själv att jag får "problem" om jag trycker pannan full. Jag undrade varför det blev så kraftig rökbildning ibland och det låter inte så kul från pannan just när det inträffar.
Har man för torr/finkluven ved så det tar sej "för bra" i pannan, samtidigt som pannan är full med ved, bildas det en massa gas som inte får plats i pannan och måste ta vägen någonstans = ut genom skorstenen.
Genom mindre ilägg försvinner problemet.
Att få upp pannan (keramiken) i arbetstemp innan man lägger in kan säkert också påverka då gaserna torde förbrännas bättre...
Björkved skulle vara "värst". Inte för att brinner dåligt (tvärtom), men björkved har en tendens att inte brinna upp, utan ligger kvar som kol en längre tid, vilket gör att det tar mer plats.

Av någon anledning lägger sej röken alltid mot grannen just när det ryker som värst så behöver jag inte lägga fullt så gör jag inte det. Måste ändå lägga i en andra gång för att fylla mina tankar ;)
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
sunkann
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 07:53

Re: tung rök pelare

Inlägg av sunkann »

Största ilägget var till luck kanten så det finns stort utrymme kvar att lassa in ved i. Sista inlägget var bara 2 klampar
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: tung rök pelare

Inlägg av Eldvin »

Vad händer om du gör en liten tändbrasa och har vedluckan lite på glänt tills du fått en rejäl glödhög?? Så skorsten hinner värma upp sig.
sunkann
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 09 dec, 2014 07:53

Re: tung rök pelare

Inlägg av sunkann »

Har provat tänd brasa i varierande storlek, lucka på glänt och stängd.

Tog en famn ved av far idag. Stickor underst sedan papper följt av små klampar och 2 större överst.
spjället på baksidan några få mm öppet. Och tände på.
Först kom vit rök, inte i närheten av så tjock som innan som snabbt försvann. När det var glöd bädd la jag ett ilägg, under luckan med marginal och gick ut för att titta men det kom aldrig någon rök pelare.

Måste vara fel på min ved tänkte jag så vid nästa glöd bädd la jag in ved som var min som brukar resultera i tjock rök som vill lägga sig på baksidan, men inte heller det ilägget resulterade i någon rök.

Elden brinner mkt lugnare nu, låter mera efter ilägg men inte som att pannan ska flyga iväg som tidigare. Rök gaser på 225 grader istället för 275. Är inte samma ös i pannan som tidigare om man tittar på mätarna men ingen rök alls att prata om så mkt behagligare.
Får prova större ilägg samt köra på min ved från start imorgon.
Man ska väl inte skrika Hej för tidigt men det känns mkt trevligare att elda med ved nu när man inte har London dimman runt huset
La även veden så nära luckan som möjligt idag,vet dock ej om det har någon betydelse
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: tung rök pelare

Inlägg av rod02 »

Har du provat att elda uppifrån och ned? I med stora bitar först. Ca 2/3 av utrymmet. Sedan papper och stickor och någon lite större bit överst.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: tung rök pelare

Inlägg av Eldvin »

I en panna med omvänd förbränning?? Hur tänkte du nu då :?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: tung rök pelare

Inlägg av rod02 »

Tänkte inte på det....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: tung rök pelare

Inlägg av Eldvin »

Kan ju inte gå bra jämt heller :lol:
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: tung rök pelare

Inlägg av rod02 »

Borde finnas två håll att tända en underförbränningspanna med. Men det kanske inte funkar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: tung rök pelare

Inlägg av Eldvin »

Det finns många hål! :D Normalt sett så finns det ett baypas spjäll som skickar röken rätt ut som en överförbränningspanna .Sen de tatt sig skapligt stänger man den och lågan vänder neråt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: tung rök pelare

Inlägg av rod02 »

Då borde det bli mer ös, om man startar uppifrån.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: tung rök pelare

Inlägg av Stegatorparn »

Tanken med omvänd förbränning är att få en lugn och jämn förbränning genom vedstapeln underifrån.
Tänder man på ovansidan går dom heta gaserna genom hela traven som snabbt blir övertänd och eldningsförloppet blir våldsamt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar