Bastuagg framför öppen spis?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Bastuagg framför öppen spis?

Inlägg av rod02 »

Kan ett vedeldat bastuagregat funka framför öppen spis? Borde bli en liten förbättring. Liten budget med "blocket fynd".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bastuagg framför öppen spis?

Inlägg av Eldvin »

Och av dom mest krångliga alternativen så väljer du det? Varför inte köpa en en insatts modell Keddy tex som inte va fin nog åt nån stads människa ? Det är ju samma jobb att ansluta i kåpan på öppna spisen och då kan du lika gärna göra det riktigt på en gång.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Bastuagg framför öppen spis?

Inlägg av rod02 »

Två problem. De flesta insatser är för stora. Och jag vill slippa gjutningen inne i skorstenen. Men en keddy utanför kan funka. Med rökröret upp en bit i skorstenen.
En bred sak, men inte så djup. Av plats skäl.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bastuagg framför öppen spis?

Inlägg av Eldvin »

Men oavsett vad du stoppar in så måste ju röret anslutas!Jag tror du vill få det att verka mer krångligt än vad det är.Om du tex kollar på gjutjärnsrören till keddyn så kan du stoppa upp första rörbiten i kåpan och mura fast den.Stoppa handen genom röret och full på med mera bruk runt.Sen när det torkat så bygger du på med fler sektioner och slutligen stoppar du dit kasseten som du pallar upp dom sista cm så är saken klar! Att bara stoppa upp röret löst blir aldrig bra.Det är svårt att få det tätt och då blir inte draget rätt samt att det kan ramla ner glöd om du drar på dig en soteld.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Bastuagg framför öppen spis?

Inlägg av rod02 »

Jag har provat med en alt för liten rund veterankamin. Funkade. Om man eldar lite inne i öppnaspisen, så får man drag direkt. Som rökrör bara ett rakt rör med kort 90 graders vinkel.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bastuagg framför öppen spis?

Inlägg av Eldvin »

Se till att det blir tätt runt röret .Annars suger du ur värmen den vägen.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Bastuagg framför öppen spis?

Inlägg av rod02 »

Nu hänger jag inte med. Viss värme får man offra i alla system. Om det läcker vid "kaminen" så tar draget i röret hand om det. Men om man har spjäll på utblåset, får man hålla koll.

Det hela är mest för nöjjes skull. Och kanske lite effektivare, än att elda i öppna spisen. Även budgten är viktig.

Tyvärr var utbudet på blocket dåligt. Men där var en bastukamin typ ny för 1100Kr. Men det mste inte vara bastukamin. Den är som nedan.

Såg en rostigbastukamin på bygga hus.Men den klarar sig nog bättre i ett vardagsrum än fuktig bastu. Som oftast är ouppvärmd. http://www.byggahus.se/forum/bastu/1082 ... ugnar.html
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bastuagg framför öppen spis?

Inlägg av Eldvin »

Det är flera faktorer som spelar in . Alla hus är olika och ger olika förutsättningar. Jag vet att en splitter ny kamin med ett par nissar som monterar kostar flis! Men nog kan du väl kosta på dig lite mer än 1000 spänn ? Om du kollar på kamin experten som säljer lågpris prylar till ett skäligt pris för den kvaliteten så kanske du kan hitta en kamin som skulle passa istället för en insats om det är trångt?? Jag vet dom som satt en plåt i öppningen på den öppna spisen med ett hål i där man stoppade in rökröret från en kamin.Och nog blev det varmt,men det tjärade i skorsten och ledde ibland till mindre trevliga upplevelser. Så förstå mig rätt! Det är bara i all välmening jag vill att du ska slippa en massa problem som andra redan provat.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Bastuagg framför öppen spis?

Inlägg av rod02 »

Vad skulle plåten göra för nytta?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar