Göra egen insats?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Göra egen insats?

Inlägg av johblo »

Jag har precis köpt mig en hemgjord, vattenmantlad vedpanna i rostfritt som jag tänkte värma poolen med, samt ev. badtunna i framtiden. Den är ganska seriöst byggd som en liggande tunna med en "eldstad" som har diametern 49cm och c:a 1m djup, helt ren och öppen innuti. Hela pannan och 50cm av skorstenen är vattenmantlad.
Nu har jag provat att elda i den MEN effektiviteten lämnar mycket att önska och det ryker och luktar vedbrasa lång väg.
Nu tänkte jag mig att snickra ihop någon sorts insats som både bromsar ner rökgaserna lite och även tillför sekundärluft. Är det någon som har erfarenheter av något liknande och kan bistå med lite visdomsord och/eller bilder?

//Johan
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Göra egen insats?

Inlägg av Eldvin »

Börja med att lägga upp foton så man ser hur det är gjort.Annars kan man ju gissa tills fan löser av.
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Göra egen insats?

Inlägg av johblo »

Jag lyckade inte lägga upp någon bild - hur gör man?
Annars är den just så simpel som jag beskrev den tidigare: en liggande vattenmantlad rostfri tunna, diam 49cm och 1m djup. Skorstenen som också är vattenmantlad sitter på toppen i bakkant på tunnan.

Jag tror att jag lutar åt att köpa några vermeculiteskivor och göra en låda för veden, primärluft i botten och sekundärluft i övre framkant. Men attans vad dyra såna skivor är!!!
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Göra egen insats?

Inlägg av Eldvin »

Ahaa! De är med andra ord en modell av Passat pannan.De finns då två varianter ,antingen sätter du en tunna i tunnan.Eller prova med eldfast sten och gör nån form av eldstad i eldstaden. Att kyla rökgaserna för mycket är ju inte bra heller då draget kan bli lidande.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Göra egen insats?

Inlägg av Erik_73 »

Hade inte varit dumt med foton på hur den exakt ser ut, har jag inte missuppfattat det så är den vattenmantlad även runt eldstaden?......har exprimmenterat en del med vattenmantlade kaminer och det är svårt att få till förbränningen om kylda ytor är i närheten av eldstaden, det bästa är att ha en okyld förbränningskammare med en vattenmantlad konvektionsdel
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Göra egen insats?

Inlägg av johblo »

Jag tror jag lyckade begripa hur det funkar att lägga upp bilder.
[img][IMG]http://i12.photobucket.com/albums/a220/ ... pz0j0k.jpg[/img][/img] Bökigt men det kanske funkar.
Jo jag såg att ÄFAB för länge sedan hade publicerat nåt om modifering av gamla pannor och på sista sidan fanns även Passat-pannan (som i princip stämmer med min panna). Den modifieringen var ju inte direkt uttömmande men jag kanske tror att jag fattar vad det går ut på. Men jag har googlat mig galen för att hitta lite bilder från verkliga livet, dock utan framgång.
Men att byta tunnan 2-3ggr per eldningssäsong låter ju inte helt optimalt...
Jag vill dock poängtera att syftet i mitt fall är ENBART att kunna trycka upp tempen i min pool på 37m3 till humana temperaturer även en taskig sommar och den eldas ENBART utomhus.

P.S. Vad man kanske också ska ha i åtanke är ju att vattentempen i manteln är BETYDLIGT lägre i denna applikation än om det vore ett "normalt" system med ackumulatortank.
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Göra egen insats?

Inlägg av johblo »

Helt plötsligt fick jag en idé (ge gärna feedback):
Jag tänkte på gamla radiatorer - ganska tjockt gods OCH med inbyggda kanaler för sekundärluft på samma gång. Om jag skulle köpa några stycken 30-35cm höga på skroten och svetsa ihop en "låda" som är öppen nertill (för aska/roster) och framtill och en plåt i bakändan. Då skulle jag sedan ganska enkelt kunna borra upp en rad sekundärluftshål (med förvärmd luft!) på strategiska ställen.
Borde en sån lösning inte hålla bra mycket längre och kanske även brinna bra mycket bättre än ÄFABs tunna-i-tunna variant?
FANtastikt mycket billigare är Vermiculite i alla fall...
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Göra egen insats?

Inlägg av Eldvin »

Häng inte upp dig för mycket på de där med primär och sekundär luften i första hand ,det kan du klura på sen.Om du ställer tunnan på högkant och fodrar insidan med tex eldfast bruk? Eller rent utav göra en formav en tunn plåt eller nått.Hade kanske gått att satt nån form av biltermostat så vattnet i kaminens mantel håller en lite högre temperatur??
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Göra egen insats?

Inlägg av Erik_73 »

I det här fallet tror jag inte det primära felet är felaktig lufttillförsel, visst kanske det går att få till en bättre förbränning genom förvärmd luft, hur stor är vattenvolymen som omsluter eldstaden?....hur stort är flödet?

du får ta hänsyn till att vattentempen in i pannan är relativt kall och en stor volym med kallt vatten kommer att sänka temperaturen rätt mycket i eldstaden, även om primär o sekundärluften skulle vara i rätt mängd till det bränsle som finns däri så kommer stora delar av eldstaden inte komma upp i tillräcklig temperatur.......min åsikt är att eldstaden hellre ska vara isolerad än vattenmantlad och endast ha kylning på rökgaserna efter förbränningen, att höja värmen i dina 37m3 kräver en kamin med rätt bra effekt, kan tänka mig att en så stor pool har en hel del värmeförluster med sin stora yta
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar