Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventil

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventil

Inlägg av eco »

Jag verkar inte riktigt komma överens med säkerhetsventilerna, nu har säkerhetsventilen som sitter på blandningsventilen för varmvattnet börjat droppläcka, även säkerhetsventilen som öppnar för kylning av pannan har läckt men slutat utan åtgärd.
Säkerhetsventilen är märkt med 10 bar, trycket på det kommunala vattnet har jag mätt till 4,5 bar alltså god marginal, är det bara att byta eller finns det något annat man kan testa.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av Stegatorparn »

Det ska läcka lite efter att man använt varmvatten, speciellt om man har en 160 liters förrådsberedare i tekniktanken.
När varmvatten värms upp i beredaren ökar volymen. En backventil i kallvattenanslutningen förhindrar att vatten trycks tillbaka i kallvatttenledningen och därmed ökar trycket i varmvattenberedaren.
Om det kontinuerligt rinner vatten genom säkerhetsventilen utan avbrott, kan det ha fastnat skit i ventilen och då kan det hjälpa att kort manuellt öppna den. Annars brukar man byta ventilen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av xdigger »

Som sagt förrådsberedare löser ut säkerhetsventilen när man värmt upp beredaren, blir en ganska skaplig tryckhöjning, det kan jag bekräfta, hade så förut.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av eco »

Det hjälpte att öppna säkerhetsventilen ordentligt några gånger för att det skulle sluta droppa, men när tanken börjar komma upp i temperatur droppar det. Jag förstår nu efter att jag hittat en bild på blandningsventilen i genomskärning att den lilla avstängningskranen på den också innehåller en backventil,
jag undrar varför är det så viktigt att vattnet från varmvattentanken inte får tryckas in i inkommande vatten det kan väl inte handla om så stora mängder.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av Stegatorparn »

Varmvatten kommer ut i kallvattnet, kanske inte så mysigt med varmvatten i toaletterna.

Vatten expanderar c:a 4% vid uppvärmning från 20 - 80°.
Med en 160 liters beredare blir det drygt 6 liter från kall till varm behållare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av eco »

Min varmvattentank inuti ackumulatortanken är på 120 liter, det skulle innebära att vattnet i den volymmässigt kulle öka med 4,5 liter från 20 till 80 grader.
Då verkar det helt naturligt att säkerhetsventilen släpper ut vatten, för inte kan väl varmvattentanken med tillhörande ledningar till kranarna utvidgas till att rymma 4,5 liter extra.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av Stegatorparn »

Nu är det sällan man tömmer hela tanken i ett svep, men visst blir det snart någon liter.
Vatten är inte komprimerbart som luft och det måste ta vägen någonstans.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av eco »

Nu kanske jag inte fattar riktigt , men min ack.tank brukar vara nere i ca: 40 grader när jag sedan eldar upp den till ca:80 grader händer det ibland att också vattnet i varmvattenbehållaren är nere i 40 grader och även kallare, vart skall vattnet som då expanderar ta vägen ?
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av Stegatorparn »

Varmvattnets övertryck går ut via säkerhetsventilen.
Värmesystemets volymförändringar tas upp av expansionskärlet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av Roli »

Säkerhetsventiler skall regelbundet motioneras för att minska eventuella läckage, se manual för respektive ventil. Det är dock inte alltid man får manualer efter det att en ventil monterats av en "rörkrökaren", kan ju kanske bero på att de inte vill att ventilen skall motioneras så att de kan få byta den pga läckage..... :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Blandningsventil för varmvatten, läckande säkerhetsventi

Inlägg av xdigger »

Fast i detta fallet går det inte att motionera bort felet bör tilläggas, annars ett mycket bra påpekande som kan spara en del elände! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar