En himla massa ved

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

En himla massa ved

Inlägg av teufel »

Snart blir det naturskyddsområde på vår mark, och antingen tar jag ner träden själv eller så gör Länsstyrelsen det då det ska vara "Öppen betesmark". Idag är det bara "betesmark".

Alltså kommer jag att få en himla massa ved.
Frågan är om man ska satsa på en vedprocessor eller bara en sågklinga? Klyv har jag redan.
Vad kan man sälja blandad lövskogsved för? Finns det några kalkyler nånstans som visar när det går break even? Känner mig rätt novis på det här, men tycker ändå att det är kul.
Eldar inte själva så värst mycket med ved.

Träden är tämligen små och fälls enkelt med motorsåg och fraktas hem med hjälp av befintlig fyrhjuling eller traktor.

Nån som har några tips? :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: En himla massa ved

Inlägg av Kelvin »

Ska du sälja till vedpanneeldare är det nog lättast att sälja i 3 m eller fallande längder. Mindre jobb för dej, men sämre betalt antar jag. Kanske går att få 200.- per kubik (flakmeter)?
Annars är det väl värmepumpseldare som gärna köper massa ved färdigkluvet på småsäck. Jag vet ingen som eldar så mycket som värmepumpsägare ;)
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: En himla massa ved

Inlägg av nyman »

Har du vedklyv så producera säckved och sälj direkt till kund i köpcentra eller med annonser. Lövved passar perfekt för kaminer och öppna spisar medan gran och skålvirke bara sprätter. Vedeldare betalar däremot inte mer än de behöver.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: En himla massa ved

Inlägg av André »

Här uppe vet jag flera som säljer storsäck på 1,5 m3 för 600:-
1,5 m3 motsvarar drygt 0,8 m3 staplat då det torkat enligt en kompis som lagrar sin ved på det viset sedan kontrollerat genom att stapla upp det vid användning i pannrummet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: En himla massa ved

Inlägg av teufel »

Tänkte mig småsäckat som brasved. Jag inbillar mig att det ger bäst betalt.

Sen är det frågan om man får igen pengarna om man köper en vedprocessor, eller om man bara ska köra med sågklinga och den befintliga klyven.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Re: En himla massa ved

Inlägg av Kelvin »

Har du tänkt köra en gång eller upprepade tillfällen?
Första året i vårt hus hyrde jag en vedprocessor (en sån man kopplar mot traktor) en helg och fick lite hjälp av ett par kompisar att köra. Jag tror jag betalade 800.- för att hyra processorn fredag till söndag och sen fick jag betala bränsle till traktorn + lite till. Den processorn klarade köra max 50 cm har jag för mej.
Efter det köpte jag en klyv och motorsåg så jag kan köra fullvuxen ved ;)
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: En himla massa ved

Inlägg av rod02 »

Om du inte är intresserad av svältlön, så sälj på rot.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: En himla massa ved

Inlägg av teufel »

Träden måste ändå ned, och det är förbjudet att köra med skogsmaskiner i området, med tanke på naturskyddsområdet. På sin höjd får jag köra med fyrhjuling. Alltså måste träden tas ned för hand.

Frågan är bara hur mycket man måste sälja för att en vedprocessor ska löna sig.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar