vedklipp?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Klyv eller klipp e en smaksak,"mindre spån med klipp,"Mindre flis med såg ock klyv.Mem va de gäller Hammars grejjor,Så e de gjort för att hålla tills de e dax för en Etta med jordvärme. Så om jag skulle köpt en klipp,Så ligger Hammars mekaniska bra till,För då kan man få den exakt som man vill. :P
Tompamannen
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 21:36

Inlägg av Tompamannen »

Har en sån här:
http://bonnet.se.digihelmtest.net/userf ... dklipp.pdf

Min släpkärra med gallergrindar rymmer lite drygt 2 kubik stjälpt mått. Är man 2 personer, där en klipper och den andra kastar bitarna i släpkärran och lyfter fram pinnarna till klippen, så tar det 40min att fylla släpet. Det brukar bli ungefär 1,8kubik travat i vedboa.

Jag tycker den fungerar klockrent. Jag har en vanlig liten klyv oxå, tar väl 50-60cm som längst. Att göra samma bedrift (1,8travat) med den tar 4-5 timmar. Och då tillkommer tiden för att stå med motorsågen och såga kubb. Jag rekomenderar klippen :wink:
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

Inlägg av MrMerkel »

Den klippen ser bra ut det är bra med folk som provat lite så man vet hur saker fungerar i verkligheten.
Vedex 3300 1000liter borö med solslinga och 110vvb och 1000liter borö slavtank.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Tompamannen skrev:Har en sån här:
http://bonnet.se.digihelmtest.net/userf ... dklipp.pdf
Exakt en sådan har jag använt några år när man inte köpt färdigklyvt.

Lyft upp en stock och rulla fram den, låt frun sköta maskinen och hon har klippt färdigt stocken lagom tills du dragit fram nästa.
Inga problem att ta 30m² ved på en heldag, grymt effektiv maskin!!!

Ett stort plus är att den inte låter så mycket, elmotorn surrar och veden "kraskar" men hörselskydd etc behövs inte. (bra för grannarna)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar