"Spaksota" Solo Innova

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

"Spaksota" Solo Innova

Inlägg av sveno »

Jag har läst nånstans att Combifires spaksotning funkar så att turbulatorerna ruskas om eller dras upp och ner i tuberna. Vad tror panelen om att snabbsota Solo Innova genom att lyfta på locket ovanför tuberna och ruska turbulatorena upp och ner några gånger? Hursomhelst har jag provat det ett par gånger och det verkar göra klar skillnad på rökgastempen.

Personligen tror jag inte att det ersätter "riktig" sotning enligt instruktionsboken, men det kanske kan förlänga sotningsintervallerna lite. Det går ju bra mycket fortare om man inte ska dra upp turbulatorena helt och lirka ner en sotviska.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

combifire har ersatt dom Z formade turbulatorerna då man har spaksotning mot spiraler som ligger an tuberna.
så nej tror inte på iden att lyfta på locket :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Ja, i Innovan så är det ju ett visst spel mellan tuberna och turbulatorerna. De är däremot spiralformade. Jag ska göra ett lite mer noggrannt test med mätning av rökgastemp före och efter, men jag tror nog att rökgastempen sjönk runt 20-30 grader när jag testade.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag testade det som du beskriver sveno och mina rökgaser sjönk lite tyckte jag. Jag knackade lite på tuberna och vred och drog dom upp och ner lite...
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar