Parallellkoppla tankar..

Här diskuteras allt kring vedeldning
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Tejp

Inlägg av Anders G »

Tejpa fast ett par termometrar på varmvattenberedarens utgående rör före och efter blandarventilen, och ställ någon försöksperson i duschen medan du läser av temperaturerna.

Det är lätt att byta innanmätet i blandarventilen, bara att skruva ur och skruva in nya delar.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Chabo
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:49
Ort: Norra Skåne

Inlägg av Chabo »

Hade jag bara vetat var den där ventilen satt hade jag kanske kunnat motionera den... Har det med skållningsskyddet att göra? Det är mycket nu...
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Just precis skållningsskyddet . En anslutning till varmvattenberedaren, en till kallvattenmatning och en till utgående varmvatten, åsså en liten ratt att vrida på.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Chabo
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:49
Ort: Norra Skåne

Inlägg av Chabo »

Hade VVS-firman här häromdagen och han sa att han tog väck en av blandningsventilerna. Jag tycker att det går att duscha i lite lägre temp nu än innan, prövade vid 62 grader och det gick bra. Har inte vågat duscha under 65 grader innan. Ska försöka duscha vid ännu lägre temp senare, risk för förfrysning bara, får vänta tills jag känner mig stark en dag :wink:
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Chabo skrev:... duscha vid ännu lägre temp senare, risk för förfrysning bara, får vänta tills jag känner mig stark en dag :wink:
Nansen, Amundsen och Nordenskjöld jublar i sin himmel; än svallar vikingablodet i Gambla Svea Rike! :lol:
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Skriv svar