Parallellkoppla tankar..

Här diskuteras allt kring vedeldning
Chabo
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:49
Ort: Norra Skåne

Parallellkoppla tankar..

Inlägg av Chabo »

Jag har problem med min nya vedpanna. När jag kommer hem och börjar elda tar det cirka 2,5-3 h innan jag kan duscha. Även om tankarna är på ca 65-70 grader är där ändå inte varmvatten till mer än ett par minuter. Har 500 l tekniktank och 2x750 l slavtankar. I tekniktanken finns varmvattenslinga, alltså ingen beredare. Kan man seriekoppla tankarna så att tekniktanken får varmvatten först? Vågar man stänga av de två stora tankarna när man eldar för att sedan öppna när 500 literstanken är fulladdad? Är seriekoppling eller parallellkoppling att föredra? Puh..
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

hmm
Tror inte man serikopplar tankarna. har sett flera installationer då man har en kran på övre ledning som förser tank två med varmatten, detta medger att du kan köra/ladda en tank.
Har du 65°70° i 500L tanken så borde du ha tappvarmvatten :?
Kan dufixa en bild på installationen?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

För Uppfinnarjockar

Inlägg av Anders G »

Seriekoppling fick jag lära mig var odugligt i min ungdom, bla försvåras skiktningen.

Tre parallellkopplade tankar borde kunna snabbas upp med en magnetventil upptill mellan tank ett och två som stänger inne värmen i den första tanken, och öppnar då första tankens bottentemperatur börjar närma sig full laddning.

Vid strömavbrott kan detta naturligtvis bli knöligt. Av säkerhetsskäl bör därför magnetventilen ÖPPNA då strömmen faller bort.

Tredje tanken torde kunna stängas av med en manuell ventil, tex under perioder då man inte behöver elda så mycket (två veckor i augusti om det blir som 2004...).
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Chabo
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:49
Ort: Norra Skåne

Inlägg av Chabo »

Fast det är så här varmt så behöver jag elda varje dag. Min uträkning av ved går all världens väg. Kan det vara så att varmvattenslingan går ända ner i botten på tekniktanken och på sätt kyls av?
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jadu svårt att säga men en slinga för varmvatten i tanken brukar se ut så här
Bild
så du borde kunna se var kallvattnet går in och var det uppvärmda vattnet går ut. det brukar ligga en sådan här slinga mitt i tanken och en längre upp som är seriekopplade.
Du har inte fel på din Blandningsshunt till varmvattnet (ESBE)?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har du en eller två slingor i din tank??? Har du bara en så förstår jag att varmvattnet inte räcker. Två bör det vara.

Den första (understa) skall sitta lågt ner i tanken och för att göra bäst nytta vara lite utdragen (inte platt som i bildex ovan). Denna slinga förvärmer vattnet till den övre slingan som är kopplad i serie med den undre. Den övre kan se ut som bildex ovan. Där efter går vattnet vidare till blandningsventilen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

En enkel, men lite riskabel, lösning är att stänga av slavtankarna för hand tills tekniktanken är laddad. Det gäller att man kommer ihåg att öppna när tekniktanken är fulladdad annars öppnar SYR:en om man har sån, eller så stängs pannan av mitt i eldningen, eller så börjar pannan koka. Man kan kanske gardera sig genom att inte stänga helt, utan bara strypa, men det vet jag inte hur det funkar eftersom jag inte har provat själv.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

sveno skrev:En enkel, men lite riskabel, lösning är att stänga av slavtankarna för hand tills tekniktanken är laddad. Det gäller att man kommer ihåg att öppna ......
Murphys lag gäller alltid, i synnerhet vid vedeldning.
§1. Allt som kan gå fel, går fel.
§2. Allt som går fel gör det vid sämsta tänkbara tidpunkt.
etc.
På detta forum skall vi väl inte lura i folk sådant här, vi skall se till att eldandet blir bekvämt, säkert, billigt och miljövänligt.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Seriekoppling

Inlägg av energibiten »

Om man har en tank där man tar ut varmvatten och värme kan man seriekoppla den första tanken och sedan paralellkoppla dom andra om man har fler än 2. Det innebär att man inte behöver värma så mycket vatten innan man får vatten till att dusha. Och på sommaren kan man välja att bara elda upp den ena tanken istället för att elda upp två hela eller två halva.
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Är väl igentligen inget problem att stänga av slavtankarna om du vill ha varmvatten fort. Skulle du nu glömma det så slår väl pannan av innan den börjar koka..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Andreas Hansson skrev:Är väl igentligen (egentligen) inget problem att stänga av slavtankarna om du vill ha varmvatten fort. Skulle du nu glömma det så slår väl pannan av innan den börjar koka..
Vedpanna som "slår av"? Du menar stänger till alla dragluckor/fläktar och pyreldar/kväver brasan? Fyller värmeväxlaren med tjära och sot. Tempbegränsare som börjar pumpa in kallvatten i det kokande systemet?

Ja, då har man ett "bekvämt" vedeldningssystem. Farfars-teknik!

Ursprungsfrågan var väl hur man skall koppla rätt för att få ett fungerande system?
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja du har rätt.förlåt !
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

:D
Allt är dig naturligtvis förlåtet!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Chabo
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:49
Ort: Norra Skåne

Inlägg av Chabo »

Fick ett tips idag om att blandningsventilen kanske är trasig eller felställd. Att den släpper in mer kallvatten än vad den ska. För om tekniktanken har ca 60-63 grader och slavtankarna står på 70 kan man duscha i ca 1 minut, lite lite tycker jag. Vad tror ni om detta? :roll: :roll: :roll:
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Chabo skrev:Fick ett tips idag om att blandningsventilen kanske är trasig eller felställd. Att den släpper in mer kallvatten än vad den ska. För om tekniktanken har ca 60-63 grader och slavtankarna står på 70 kan man duscha i ca 1 minut, lite lite tycker jag. Vad tror ni om detta? :roll: :roll: :roll:
Tror jag hade det problemet på min ESBE blandventil. jag motionerade den några gånger under några dagar sedan så funkade den och den låste sig inte, tror det finns renoveringssatser till dessa. men pröva först med lite motion.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar