LOGGS bra eller dåligt?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

LOGGS bra eller dåligt?

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan.. en fråga bara.. Loggs är dom bra eller dåliga? kan man använda dom i tex en kassett/öppnaspisen kanske är svåra att få fyr på.. Pellets verkar i allafall vara så..


Att köra det i Kombi pannan då? läste nått om att Brigetter inte var så bra då det blev så varmt.. är det samma med Loggs?


I´m a rokie say no more :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
rolf27
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 22:49
Ort: Nord-Uppland

Inlägg av rolf27 »

Jag har eldat lite med loggs i Albin 330:an (kombipanna). Dom brinner lugnt och bra men jag tycker inte det funkar så bra med enbart loggs. Jag lägger i några vedträn tillsammans med loggsen. Jag har också eldat en del med briketter, men jag tycker loggsen fungerar bättre. Pannan har liten eldstad och jag har inga tankar så jag får bara lägga in 2 -3 st i taget. Det är ca 5 kWh i varje loggs (vikt 1 kg/st samt 4,8 kWh/kg) så man bör pröva lite försiktigt. Loggs är egentligen en sorts briketter.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Jag har eldat Loggs i kakelugn och det går alldeles utmärkt. Man får dock reglera drag och hur ögonen ska vara öppna annorlunda än med ved. Man får ha mindre mängd loggs än ved eftersom de innehåller mindre vatten och har mer energi både per volym- och viktenhet.

Det är lite knepigare att tända bara loggs i kakelugnen. Ved kan man ju tända en brasa genom att packa in en hel brasa direkt med lite tändved, näver och papper i botten och grövre ved längre upp. Så har jag inte gjort med loggs. Först har jag tänt en liten brasa som har fått brinna tills det bildats en glödbädd. Sen har jag lagt in sex loggs så nära luckan som möjligt och det ger lika mycket värme som en björkvedsbrasa. Jag har inte mätt exakt, men jag har en bestämd känsla av att loggsen brinner med klart högre verkningsgrad i kakelugnen än vad veden gör. (Konstigt nog, kakelugnen ju är konstruerad för ved.)

I pannan (BSI 30) har jag dock inte lyckats lika bra. Troligen blev det för varmt i vedmagasinet och förgasningen gick för fort när jag försökte. När keramiken var varm så bildades rökgaspuffar i jämna intervaller och trots att jag hade sekundärluften fullt öppen så var lågan orange-gul. Möjligen kan det gå om man drar ner primärluften rejält eller lägger in tegel i botten för att minska glödbäddens yta.

"Varför" är ett ord som dyker upp när man resonerar om att elda loggs eller pellets i en modern vedpanna. Veden är ju mycket billigare och pannan är konstruerad för det bränslet.

En orsak kan vara att veden tar slut och det enda som finns att tillgå är briketter (pellets som har käkat anabola), loggs eller vanliga pellets. Pellets är nog svårt utan att modifiera förgasningsutrymmet. T ex genom att lägga in eldfast tegel för att minda rosterytan. Samma tror jag gäller monsterpelletsbriketter. Loggs kan kanske gå med mindre modifieringar.

En annan orsak kanske kan vara att man vill ha ett bränsle som tar mindre plats och är renare och enklare att elda med. Om det rör sig om satsvis eldning så är ved helt klart att föredra och om man ska ha någon form av matning så funkar det nog bara med pelletsbrännare. Fast jag har en känsla av att man har en del delar av en pelletsbrännare redan: fläkt, spjäll och brännkammare. Det som saknas är matning, styrning och anpassning av rostret. Det vore kul om någon kunde klura ut en pelletsbrännare som utnyttjar det som redan finns i pannan.

I instruktionerna till lambdasondsvarianten av SI så står det att briketter går att elda, men i den svenska intruktionen till SI så står det att man bara ska elda ved. Kan det bero på att det är för svårt att ställa in spjällen så att det blir bra förbränning med briketter?
Skriv svar