Röklukt ventiler

Här diskuteras allt kring vedeldning
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Jo, jag har ju ringt om besiktining 2 gånger till sotarna i samband med kasett till spisen, och det var ok att sätta in sa de, senaste besiktning var som sagt i Juni 2005, och det kan väl inte ha hänt så mycket sen dess tycker man.

Hur är det nu med skorstenen, är det kanaler i den som både är rök ut och luft in menar ni???
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Jo, jag har ju ringt om besiktining 2 gånger till sotarna i samband med kasett till spisen, och det var ok att sätta in sa de, senaste besiktning var som sagt i Juni 2005, och det kan väl inte ha hänt så mycket sen dess tycker man.

Hur är det nu med skorstenen, är det kanaler i den som både är rök ut och luft in menar ni???
Nej! Du har väl självdrag (murad skorsten)Då blir alla ventiler (kanaler) luft ut. I alla fall vintertid.
När är huset byggt??

Ved Profilen
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Huset är från 1950, skorstenen är murad, men om allt är ut, art kommer då luften in ifrån om ventilerna är mitt på övervåningen??? Måste ju vara nära skorstenen då eller?
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Huset är från 1950, skorstenen är murad, men om allt är ut, art kommer då luften in ifrån om ventilerna är mitt på övervåningen??? Måste ju vara nära skorstenen då eller?
Vet inte vad du menar?
Att jag frågade om husets ålder vad bara att på 50-talet kan skiljeväggarna mellan kanalerna i skorstenen bestå av stående tegel.
På senare tid är tegelväggarna liggande.
Har du någon koll på detta??

Vedus Profilus.
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Vet inte hur teglet är på skorstenen, kan nog kolla det under morgondagen kanske, om inte vädret är allt för illa.

Jag har nog missförstått detta med ventilationen, ventilen på toaletten på övervåningen ( den dent luktar rök i ) känner man att det blåser inåt i, så jag trodde att det fanns luft som går in i huset, men det är alltså att all luft går utåt eller???
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Vet inte hur teglet är på skorstenen, kan nog kolla det under morgondagen kanske, om inte vädret är allt för illa.

Jag har nog missförstått detta med ventilationen, ventilen på toaletten på övervåningen ( den dent luktar rök i ) känner man att det blåser inåt i, så jag trodde att det fanns luft som går in i huset, men det är alltså att all luft går utåt eller???
Bra!!!
Då är problemet löst.(Kallras i skorstenen)
Du har alltså för lite luft in i huset så att eldstäderna tar in luft bakvägen genom skorstenen när du eldar ,oftast i ventiler på övervåningarna bara för att skorstenen är kortare från övervåningen än ex från källaren.
Dvs (sämre drag).Det kan bli samma fenomen när man kör spisfläkten.Syret tar närmaste vägen in till huset.(Alltså sugs in bakvägen in genom skorstenen)
Gör som tidigare skrivits med stosförlängning av skorstenskanalerna som du använder.
Sedan sätter du in en tilluftventil till det rum där öppenspisen är placerad.Kanske även i andra rum..Eller ta bort någon tätningslist i något fönster.Så att mera syre kommer in.(För att få ut luft måste man få in luft)
Gäller speciellt självdrag som alla murade skorstenar har.

DÅ ÄR PROBLEMET LÖST!!!!!!

Ved Profilen....
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Kan det vara så enkelt? Jag har ju nyss satt i nya fönsterlister på nedervåningen, och det blev en hel del i vardagsrummet där öppna spisen står ( 6 st )

Försökte ju att täta fönsterna lite så att inte all värme skulle gå ut, kan det vara en del av problemet? Vad kan man ta bort för lister? alla, eller nåt på varje fönster? uppe nere liter kanske?
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Kan det vara så enkelt? Jag har ju nyss satt i nya fönsterlister på nedervåningen, och det blev en hel del i vardagsrummet där öppna spisen står ( 6 st )

Försökte ju att täta fönsterna lite så att inte all värme skulle gå ut, kan det vara en del av problemet? Vad kan man ta bort för lister? alla, eller nåt på varje fönster? uppe nere liter kanske?
Problemet är löst!!!

Du kan taga bort listerna på fönstrenas överkant.
Värmen går inte ut genom fönsterlisterna.Utan kylan (Luften går in)i huset.
Du behöver mera tilluft till ditt hus.Detta problem började säkert med att du började täta fönster,luft kommer inte in!!!
Jag är helt säker på vad jag skriver.

Vedus Profilus..
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Ved Profilen skrev:
pekkapikk skrev:Kan det vara så enkelt? Jag har ju nyss satt i nya fönsterlister på nedervåningen, och det blev en hel del i vardagsrummet där öppna spisen står ( 6 st )

Försökte ju att täta fönsterna lite så att inte all värme skulle gå ut, kan det vara en del av problemet? Vad kan man ta bort för lister? alla, eller nåt på varje fönster? uppe nere liter kanske?
Problemet är löst!!!

Du kan taga bort listerna på fönstrenas överkant.
Värmen går inte ut genom fönsterlisterna.Utan kylan (Luften går in)i huset.
Du behöver mera tilluft till ditt hus.Detta problem började säkert med att du började täta fönster,luft kommer inte in!!!
Jag är helt säker på vad jag skriver.

Vedus Profilus..
Så är det nog. Hade själv samma prblem en gång i tiden innan jag skaffade "förlängningsrör"uppe på skorstenstoppen, man har ett skapligt tätt hus, sätter igång och eldar och in kommer röklukten... genom vent.kanal som också slutar på skorstenstopp. Fixade förlängning av rökgaskanal på ca:30cm. från panna och braskamin, blev perfekt. Röken "släppte" mycket lättare från skorstenen! När man tuttat på och har för lite tilluft så bildas det ett så stort undertryck i bostaden så att "ventilationskanalen" i murstocken suger in rök i bostaden om vindriktningen är gynnsam. Inga problem med detta längre eftersom alla vent.kanaler i murstocken är pluggade eftersom jag har numera balanserad ventilation med ett FTX system.
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Det första jag ska göra i morgon är att ta bort de nya listerna i fönstren, Räcker det att jag tar bort dessa i vardagrummet där spisen står, eller även i sovrummet brevid? Vad är bäst tror ni?

Vem ska jag kolla med ang rören till skorstenen? De jag ska köpa kasetten till öppna spisen av i början av Januari renoverar även skorstenar, de kanske även har dessa rör???
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

pekkapikk skrev:Det första jag ska göra i morgon är att ta bort de nya listerna i fönstren, Räcker det att jag tar bort dessa i vardagrummet där spisen står, eller även i sovrummet brevid? Vad är bäst tror ni?

Vem ska jag kolla med ang rören till skorstenen? De jag ska köpa kasetten till öppna spisen av i början av Januari renoverar även skorstenar, de kanske även har dessa rör???


Är inte kasetten installerad ännu i öppenspisen???

Då kan du vänta med att taga bort lister i fönstrena.
Får du in kasetten i öppenspisen kommer denna att stjäla mindre luft än öppenspisen från huset.
Då kanske du slipper både stosförlängningar och list borttagningar från fönstrena.


Ved profilen.
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 26 dec, 2006 10:31, redigerad totalt 1 gånger.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Elda i öppenspisen istället för kasett är helt förkastligt OM MAN inte BARA vill ha mysfaktor! Är man jäkligt noga med att justera rökspjället kommer man nog upp i 10 MAX 15% verkningsgrad i öppna spisen, tvärtemot vad många tror. In med en kasett så fort som möjligt om du ska kapa uppvärmningskostnader.
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Precis, jag tror på Ved Profilen:s linje. Prova med kasett först innan du släpper in mera kalluft i bostaden. Ett annat tips är att du kan köpa en hygrometer (den mäter luftfuktigheten) för att kolla hur ventilationen funkar. Finns hos bl.a Clas ohlsson. Hög luftfuktighet= öka ventilationen. Kostar kanske en hundring.
pekkapikk
Stor entusiast!
Inlägg: 165
Blev medlem: tis 31 okt, 2006 15:34

Inlägg av pekkapikk »

Jaha, Då vänta jag ju så klart innan jag rivr bort nya lister! Troddde att det var tvärtom, att det blev värre när kasetten kom i.

Nej då väntar jag och kollar framöver hur det går, jag får väl ta och finna mig att det blir lite föklukt på toaletten på övervåningen, det kommer ju trots allt bara lite när man inte eldar i öppna spisen, lukten kommer ju då bara från pannan tror jag.
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Elda i öppenspisen istället för kasett är helt förkastligt OM MAN inte BARA vill ha mysfaktor! Är man jäkligt noga med att justera rökspjället kommer man nog upp i 10 MAX 15% verkningsgrad i öppna spisen, tvärtemot vad många tror. In med en kasett så fort som möjligt om du ska kapa uppvärmningskostnader.
Då ska man nog ha tur, sanningen är nog snarare -5% eller så, i alla fall om det är kallt ute, en öppen spis drar in så mycket kall utomhusluft så att det ofta kyler mer än vad elder ger värme, så man kan bara hålla med.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar