viadrus

Här diskuteras allt kring vedeldning
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Re: viadrus

Inlägg av Matab »

Jägarn skrev:Någon som känner till denna panna??otroliga priser vedlängder upp till 90cm(som jag personligen skulle tycka vara opraktiskt..dom har inte nämnt nåt om vedvolymen...har diskuterat med ett gjäng rörkrökare men ingen har nånsin instalerat nån av detta märket. http://www.lindquistheating.se/
Hej Jag har en sån panna för 90 ved.Det gick åt mycket ved i början,men med en bra dragbegränsare +turbulatorer går det bra att elda med ved i. Rökgaser ligger på 200-250.Ja eldar efter olle45s "halvpannevariant".2 sådana ilägg+några bitar så har man fyllt en 3kubikstank till 85grader.Får lov att säga att det är en rätt så smidig ingen el eller andra slitdelar som kan krångla.En sån panna håller nog rätt länge,hade förut en kökspanna i gjutjärn som var tillverkad 1947 den slängde (släpade) ja ut sommarn -06 då var den fullt fungerande :) :)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: viadrus

Inlägg av Olle45 »

Hej
Bara att konstatera att det funkar bra med min ide att elda överförbränningspanner / koks , ved förbrukningen minskar mycket.

Tror att den är rätt miljörätt trotsallt ! när den eldas rätt.
och så håller gjutjärns panner mycket längre än plåtpanner emot rost.
så ur den synpunkten måste väl också räknas in i miljötänkandet ?
Kanske 50 års hållbarhet eller mer ?

MVH
Ruben
Braxsele
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 07:57

Inlägg av Braxsele »

Är det nån som har bilder på hur man görd essa turbulatorer.....
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

[quote="Braxsele"]Är det nån som har bilder på hur man görd essa turbulatorer.....[/quote

Hej
Angående turbulatorer,
Tror att hur de görs, har inte så stor betydelse,
Funktionen med turbulator är som namnet att få varma rökgaser att turbulera i värmeväxlar rören för att kunna få effektivare värmeöverförning
till pannans vatten.

Hur de vanligaste turbulatorerna ser ut,
Dess form är som ett vågformat band med ca 8 till 10 cm mellan vågtopparna detta gör att rökaserna kommer i kontakt med värmeväxlar rören effektivare och på så sätt kyls rökgaserna effektivare.

Hoppas alla som undrar, fått sig en uppfattning om hur enkelt det går att göra sig turbulatorer.

MVH
Ruben
Braxsele
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 07:57

Inlägg av Braxsele »

tack för infon, har koll på vad turbulatorer och dess funktion. Har själv en molle om jag har labbat lite med.

Polaren har en viadrus med alldeles för höga avgaser och bilder är ju alltid roliga att titta på.

Tack iaf
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Ett exempel på turbulator i panna med stående rektangulära rökvägar syns här http://twoalpha.com/pannrum/bilder.html

Gjort av gängstång, muttrar & byggbeslag från Biltema

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
janus
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 10:18
Ort: Malmköping

Inlägg av janus »

Jag har en Vidrus. Jag gjorde mina turbulatorer av spikband, Sådana som man spikar fast takstolar med tex. Veckade bandet så det fyllde hela längden. Sänkte tempen med minst 150 grader. Kan nu köra med luckan helt öppen.
Viadrus 35kW, 2 acc 750/st, laddomat 21, thermomatic, innegivare. 150m2 byggt -43 tillägsisolerad fasad.
Braxsele
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 07:57

Inlägg av Braxsele »

bilder bilder bilder :lol:
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

hallo alla skulle vara kul att höra men någon av er som har en sådan här panna hur mycket ved som går åt i volym..när ni ska få upp era tankar från cr 30 till 90c och även tiden det tar..berätta gjärna hur ni har systemet kopplat m.m

mvh jägarn
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

[quote="Jägarn"]hallo alla skulle vara kul att höra men någon av er som har en sådan här panna hur mycket ved som går åt i volym..när ni ska få upp era tankar från cr 30 till 90c och även tiden det tar..berätta gjärna hur ni har systemet kopplat m.m

mh jägarn[/quote Hej har eldat från 28 grader til 85 då gick det ått 4st halvpanne ilägg på en 3kubikstank,Enligt tillverkarn rymmer rymmer pannan 144 liter ved.fullt ilägg. :) :)
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

PS har även vv cirkulation ca30m.
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

cr 280l ved då låter rätt bra
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

[ quote="Jägarn"]cr 280l ved då låter rätt bra[/quote Jopp vet inte exackt har lite olika längd på veden,den mesta är 85cm lång.När tanken är tom och shunten öppnar fullt till huset så brukar ja lägga i 4 halvp rättså grov ved.Har även 30m kulvert till huset.Brukar ta en 5-6h få upp tanken till 85g. :) :)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Braxsele skrev:bilder bilder bilder :lol:
Hej
Undrade du om hur Janne fått till sina turbulatorer ?
En enkel beskrivning om hur de ser ut.
Han har bockat ett "SPIKBAND i VÅGOR" med mått i tubrörets längd blir ca 5 till 6 vågor och något under tubrörets diameter.

Enkelt att bocka till sådan turbulator, använ typ något rörstump som bockmall i ca diam 70mm och mått ca 4.5 till 5 cm höjd
de skall lätt kunna skjutas in i tubröret.

Bilder kommer om några dagar.

MVH
Ruben
Braxsele
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 07:57

Inlägg av Braxsele »

Fortfarande KOMPISEN som är intresserad av bilder, som sagt JAG HAR EN MOLLE.

Peter

:)
Skriv svar