Att tända överförbränningspanna/kamin ! Skola i vedeldning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
zac
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 09:57
Ort: Norrbotten/ Övertorneå

Inlägg av zac »

Dom här pannorna verkar vara miljögodkända upp till 40kw enligt återförsäljaren!?
Kan det stämma?
http://www.torsbyugnen.se/vedack.html
Orlan40,laddomat21,40m kulvert,termomat 2 kulvertstyrning,4500l huvudtank+700l i huset
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Det där om att en överförbrännings panna håller på att bli miljö godkänd inom Eu har även jag fått information om.
Det roliga är den panna skiljer sig inte så mycket från alla dessa viadrus mfl.
Det måste betyda att dom som testar pannor inom eu har ett öppnare sinne vad gäller förbrännings teknik för utsläpps reglerna är ju nästa de samma.
Spelar ingen roll vilken av dessa stora svenska test aktörers hemsidor man går in på så får man veta att överförbränning skall man inte använda det är direkt farligt om man skall tro på dom.
Konstigt att dom nu kan lyckas med miljögodkännande av överförbrännings pannor inom eu.
Hehe dom kanske har läst din eldnings skola ruben och förstått innebörden :lol: :lol: :lol: .
Sen så är ju Combiheats överförbrännings panna redan miljögodkänd men den är lite mer hightech än denna panna som jag och ruben menar.
Mäter sp mera värden än man kan få fram vid en vanlig rökgas analys?
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Ja den borde ju vara det om dom skriver det annars lär dom ju få ta skit så att det räcker till om det inte stämmer.
Tyvärr hittar jag inga test resultat.
Det kanske går att beställa
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Nu har jag gjort en typ en rökgas analys tyvärr vart det fel på instrumentet så jag har bara Co och o2 skall göra en ny analys till veckan så att jag får mera värden.
o2= 8,9
Co= 2236
Är dessa värden bra?
Eller måste jag modifiera pannan ännu mera?
Jag kommer ändå att modifiera lite extra till helgen har fått lite nya ideer skall bli roligt att se om det blir någon förbättring.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Hoppas att dessa värden går att lita på jaja annars kommer det nya till veckan.
Det verkar iaf ligga en heldel i vad ruben har sagt att överförbrännings pannor inte är så dåliga som de flesta sk experter säger.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
S.E
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 21:01
Ort: Kil

Inlägg av S.E »

kricken_ skrev:Nu har jag gjort en typ en rökgas analys tyvärr vart det fel på instrumentet så jag har bara Co och o2 skall göra en ny analys till veckan så att jag får mera värden.
o2= 8,9
Co= 2236
Är dessa värden bra?
Eller måste jag modifiera pannan ännu mera?
Jag kommer ändå att modifiera lite extra till helgen har fått lite nya ideer skall bli roligt att se om det blir någon förbättring.
O2 halten ser realistisk ut, däremot är CO:n väldigt hög, så där borde du
kunna trimma en del. Varje panna har ett optimalt förhållande mellan O2 och CO. För låg O2 ger syrebrist i förbränningen och för hög O2 ger för låg temperatur i eldstaden. Det gäller att hitta rätt O2 för din panna. Sen kan det ju vara så att du har mycket kylda ytor i eldstaden och det bidrar också till den höga CO-halten. Lycka till med trimningen!
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

S.E skrev: För låg O2 ger syrebrist i förbränningen och för hög O2 ger för låg temperatur i eldstaden. Det gäller att hitta rätt O2 för din panna.!
Som betyder? Är nog enkelt om man vet vad som ska vara vad.
Är det 02 som ska hittas eller CO?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Är det någon som vet vad gränsvärderna är för miljö pannor?
Så man har något mål att ställa in pannan efter.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Jag hittade info på atmos hemsida deras DC35SF som är miljögodkänd ligger på 2175 co i medel och 8.1 o2 så viadrusen verkar ju inte vara så hemsk miljö mässigt nu.
Det skall bli väldigt intressant att se när jag får en fullständig analys på pappret hoppas att utsläppen minskat ytterligare av mina senaste modifieringar och att då effektiviteten ökat.
Det är ju iaf roligt att det är möjligt att förbättra dessa pannor även miljö mässigt.
Mvh Kricken
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tror att atmos blev knappt miljö godkänd när dom testade den.Kolla råd o röns test av vedpannor.Det var ialla fall någon komentar om det.
Fast det spelar ju igentligen ingen roll.Är den miljögodkänd så är den :)
Här är test protokoll på en innova.
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/PDF/ ... 0303-5.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
S.E
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 21:01
Ort: Kil

Inlägg av S.E »

Wodda skrev:
S.E skrev: För låg O2 ger syrebrist i förbränningen och för hög O2 ger för låg temperatur i eldstaden. Det gäller att hitta rätt O2 för din panna.!
Som betyder? Är nog enkelt om man vet vad som ska vara vad.
Är det 02 som ska hittas eller CO?
Ursäkta min otydlighet.
Jo, jag menar att hitta rätt O2 för att få så låg CO som möjligt.
/Stefan
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Jämfört men baxi så finns en heldel att förbättra men det är ju bra att det går åt rätt håll iaf.
Kan jag sänka co:n minst 400-500 till så finns det ju lite marginal till miljögodkännandet.
Det är ju klart de bästa vore ju att kunna sänka 1500 men jag måste ju vara realistisk bara att pannan ligger i gränslandet till att vara godkänd tycker jag är väldigt bra.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Hmm efter mina senast modifieringar så vill inte rgt stiga över 200°C testade både med min vanliga rgt mätare och en ny digital stektermometer.
Båda visade 190-195°C hoppas att även betyder att utsläppen blir lägre och att verkningsgraden stiger.
Det är lite konstigt jag har även förut kunnat sänka rgt till dessa nivåer men då har pannan tappat effekt men nu verkar den ge sina 35kW iaf om jag tittar på mätarna på laddomaten ca 10°C temp diff på läge 3.
Det lär ju visa sig när analysen blir gjord till veckan.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Gör inte om pannan för bra nu!Då får vi säkert betala nån miljöskatt. 8)ps katten börjar frysa om skorstenen blir sval :P
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Ja eller så kanske lindqvist heating har höjt priset med det dubbla om 40år när man skall byta panna igen.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Skriv svar