Hur ofta eldas det nu i mars/april

Här diskuteras allt kring vedeldning
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Här finns en bra jämförelse vad det kostar att värma upp ett hus
med olika uppvärmningssystem.

http://www.afabinfo.com/nyheter/afab/pe ... er2004.htm

Att tillägga är väl att Elpriset kommer väl att stiga, och att
köper man långved och klyver själv är man nere på 4000-5000Kr/år
Arbetet får man se som motion och hobby istället för att kolla på
Tv och springa på Gym :D
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

sveno skrev:
notti skrev:Jo då billigt att bo ..jag slet i 9 år med 30 kubik /år ..inte för att vara elak ..det är inte värt allt slit ..jag köpte mig en pellx PX21 från http://www.kmp-ab.se/ och snickrade ihop ett bulkföråd ..ja det kostade mig 22000kr inkl bulkföråd ..på ca 1-2 år så tjänade jag in dom pengarna i jämförelse med el ..okey ved är ju billigare men det är inte värt endast ca: 3000kr /år som man tjänar på vedeldning ..med ved måste du passa hela tiden ..med pellets så passar du typ var 14 dagar ..det bara funkar :wink:
Det är intressant att se hur olika vi är. Jag antar att vedeldare är ett släkte för sig. Personligen ser jag inte vedandet så mycket som ett slit, utan jag är rätt tacksam för att uppvärmningen tvingar mig att röra på mig. Sen att jag spar ungefär fem tusen per år jämfört med pellets är ju också trevligt. (Om man jämför med olja eller el så blir det väldigt roligt, men det finns väl knappt nån som jämför med el och olja längre.)

I år har jag gjort av med mycket mindre ved än i fjol vid samma tid. Jämförelsen haltar dock lite eftersom jag eldade asp i fjol och prima björk i år. Jag har lite dåligt samvete för att jag inte har börjat kapa och klyva veden än, men det är i alla fall ett lass på 20-25 kbm på väg.
Jo då jag var oxå i släktet vedeldare förut (9år) och tyckte att det var kul ..men till slut kommer man till en punkt i livet när man har andra värderingar ..man kanske binder upp tid på annat eller att hälsan inte tillåter dessa aktiviteter ..i mitt tycke med facit i handen så tycker jag att förstjänsten på ved vs pellets är så liten (typ 3000kr/år) om man inte har gratis ved ..att det inte är värt mödan ..jag går hellre ut och jobbar ett antal skift extra på mitt ordinarie jobb och drar in pengarna ..det rör sig om ca 4 arbetspass om man nu har behov av det
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Man får väl köra ved i 10år och lägga undan en slant,då har man ju en gratis pellets brännare när man tröttnat på veden :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

KÄNSLAN...... känslan...... grabbar, när man har lagt upp sista klabben på traven och kan klappa den lite och säga till sig själv: nu klarar jag mig ett tag. Man kan ju inte räkna kronor och ören på allt utan en viktig faktor är att man skall trivas med det också! Har hållit på med detta sedan -84 och har trivts väldigt bra med det men sneglar nu på pellets.
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

Det är sant leifa.k. Känslan med vedeldningen är faktiskt väldigt underskattad. Det känns bra när man har avlutat en lång dag på vedbacken. När man har kapat sista stocken. När man har lagt sista pinnen på traven. När man börjar elda en ny årgång av ved. När man tänder i pannan. När pannan är nysotad. När tempen är 23 grader inne och -20 ute och damen sitter i badkaret och kokar. Då känns det faktiskt rätt bra.

Om man räknar på timlön på jobbet så vete katten om det är lönt, men personligen vägrar jag sätta timlön på min fritid. Gjorde jag det så skulle jag bli ihjälstressad. Vi är nog en och annan som har bränt en mindre förmögenhet på pellets.info :wink: om man räknar timlön på fritiden.

Egentligen är det nog ganska mycket känsla som talar för solvärme för oss vedeldare. Det tar lång tid innan en solanläggning är betald om man har en total uppvärmningskostnad på fem-sex tusen per år. Däremot tilltalas jag av känslan att får varmt vatten gratis och utan ansträngning.
Lind
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 mar, 2005 19:39
Ort: Norberg i Västmanland

Inlägg av Lind »

notti skrev:Sedan har det ju en väldig betydelse hur varmt man har inne ..här hemma går det åt en och annan kw ..tempen lägst 22grader och upp till 25-28 grader en och halv meter från golv när gumman eldat i murspisen ..stearinljusen har böjt sig och tapeterena börjar släppa på grund av värmen :shock: ..jag har inte mätit hur varmt det är uppe i taket men troligen väldigt varmt :shock: men som sagt aldrig kallare än 22grader ..vi vet ju att det rör sig om tusenlappar om man sänker från 22grader till 20grader
Måste vara billigare att köpa gumman en fleecetröja och ett par fårskinnstofflor :lol:
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Lind skrev:
notti skrev:Sedan har det ju en väldig betydelse hur varmt man har inne ..här hemma går det åt en och annan kw ..tempen lägst 22grader och upp till 25-28 grader en och halv meter från golv när gumman eldat i murspisen ..stearinljusen har böjt sig och tapeterena börjar släppa på grund av värmen :shock: ..jag har inte mätit hur varmt det är uppe i taket men troligen väldigt varmt :shock: men som sagt aldrig kallare än 22grader ..vi vet ju att det rör sig om tusenlappar om man sänker från 22grader till 20grader
Måste vara billigare att köpa gumman en fleecetröja och ett par fårskinnstofflor :lol:
Men tänk om jag vill att hon ska ta av sig istället :shock: :oops: :lol:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar