Hur ofta eldas det nu i mars/april

Här diskuteras allt kring vedeldning
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Hur ofta eldas det nu i mars/april

Inlägg av Dem00niX »

Har efter ett evigt eldande bytt panna o köpt tankar.
Kan nu konstatera efter ca 2 månaders eldning.
Att när det är 0- +5 grader så räcker det och elda varannan dag.
Lite skillnad mot det gamla när man eldade minst 2 pannor varje dag.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Hur många kvadratmeter värmer du upp då?
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Inlägg av Dem00niX »

Kanske man skulle ha skrivit.
Jag har 120 kvm fullt uppvärmt sen är det en källaren på lika mycke som har typ 10-15 grader bara. Det meste där nere blir det från pannrummet tror jag.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
Chabo
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 18 jan, 2005 16:49
Ort: Norra Skåne

Atmos 35 2000 liter vatten

Inlägg av Chabo »

Tycker att jag har fått elda rätt mycket överhuvudtaget i vinter. I och för sig min första vinter så jag har inget att jämföra med. 150 kvadrat + källare med bara 2 element. I tisdags kväll eldade jag och torsdag kväll låg tekniktankens övre del på 48 grader. Norra Skåne, ett par plusgrader ute. Det är första gången denna vinter som jag har hoppat över en eldning, har inte vågat det innan med risk att inte kunna duscha förrän mitt i natten. Tar ca 2-2,5 timme eldande innan vattnet har behaglig temperatur. Hoppas på fortsatt mildväder då min ved håller på att ta slut... Hoppas på sol i solfångarna istället!
Albert
Fröträd
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 09 mar, 2005 19:26
Ort: Västerås

Inlägg av Albert »

Hur mycket ved (staplat) eller (själpt) har ni gjort av med denna
eldningssäsong ?

Eller om ni vet hur mycket det går på ett år?

Jag har gjort av med 3-3.5m3 olja ,antagligen med en dålig
verkningsgrad på 65%.
Tippar på att jag kommer behöva 25-30m3 staplat/år.
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Inlägg av Dem00niX »

Jag har snart gjort av med 30 kubik tippat.
Men då har jag bara 2 månader med ren vedpanna .. Innan det hade jag en kombi som eldades dygnet runt nästan.
Plus att jag eldat i kaminen.
Har i år köpt 30 kubik stock. Hålls med det för fullt nu .. Jädra slit .. men det blir billigt o bo sen.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jo då billigt att bo ..jag slet i 9 år med 30 kubik /år ..inte för att vara elak ..det är inte värt allt slit ..jag köpte mig en pellx PX21 från http://www.kmp-ab.se/ och snickrade ihop ett bulkföråd ..ja det kostade mig 22000kr inkl bulkföråd ..på ca 1-2 år så tjänade jag in dom pengarna i jämförelse med el ..okey ved är ju billigare men det är inte värt endast ca: 3000kr /år som man tjänar på vedeldning ..med ved måste du passa hela tiden ..med pellets så passar du typ var 14 dagar ..det bara funkar :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag har gjort av med ca 17 kubik nu skulle jag tro. Hade räknat med mycket mera :)

Värmer ca 90kv + 45kv källare

Att det inte skulle va värt det få väl stå för dig. Jag betalar endast hemtransport av veden. 800kr brukar åkarn stoppa i fickan :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Andreas Hansson skrev:Jag har gjort av med ca 17 kubik nu skulle jag tro. Hade räknat med mycket mera :)

Värmer ca 90kv + 45kv källare

Att det inte skulle va värt det få väl stå för dig. Jag betalar endast hemtransport av veden. 800kr brukar åkarn stoppa i fickan :)
Jo visst men alla har inte gratis ved och då måste man ju räkna på den faktiska kostnaden ex: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=828 ..ja det är inte billigt
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Sedan har det ju en väldig betydelse hur varmt man har inne ..här hemma går det åt en och annan kw ..tempen lägst 22grader och upp till 25-28 grader en och halv meter från golv när gumman eldat i murspisen ..stearinljusen har böjt sig och tapeterena börjar släppa på grund av värmen :shock: ..jag har inte mätit hur varmt det är uppe i taket men troligen väldigt varmt :shock: men som sagt aldrig kallare än 22grader ..vi vet ju att det rör sig om tusenlappar om man sänker från 22grader till 20grader
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

notti skrev:Sedan har det ju en väldig betydelse hur varmt man har inne ..här hemma går det åt en och annan kw ..tempen lägst 22grader och upp till 25-28 grader en och halv meter från golv när gumman eldat i murspisen ..stearinljusen har böjt sig och tapeterena börjar släppa på grund av värmen :shock: ..jag har inte mätit hur varmt det är uppe i taket men troligen väldigt varmt :shock: men som sagt aldrig kallare än 22grader ..vi vet ju att det rör sig om tusenlappar om man sänker från 22grader till 20grader
Hur mycke pellets förbrukas ni??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

André skrev:
notti skrev:Sedan har det ju en väldig betydelse hur varmt man har inne ..här hemma går det åt en och annan kw ..tempen lägst 22grader och upp till 25-28 grader en och halv meter från golv när gumman eldat i murspisen ..stearinljusen har böjt sig och tapeterena börjar släppa på grund av värmen :shock: ..jag har inte mätit hur varmt det är uppe i taket men troligen väldigt varmt :shock: men som sagt aldrig kallare än 22grader ..vi vet ju att det rör sig om tusenlappar om man sänker från 22grader till 20grader
Hur mycke pellets förbrukas ni??
Omkring 6 ton /år
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

notti skrev:
Andreas Hansson skrev:Jag har gjort av med ca 17 kubik nu skulle jag tro. Hade räknat med mycket mera :)

Värmer ca 90kv + 45kv källare

Att det inte skulle va värt det få väl stå för dig. Jag betalar endast hemtransport av veden. 800kr brukar åkarn stoppa i fickan :)
Jo visst men alla har inte gratis ved och då måste man ju räkna på den faktiska kostnaden ex: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=828 ..ja det är inte billigt
Det är ju billigare än pellets i alla fall :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

notti skrev:Jo då billigt att bo ..jag slet i 9 år med 30 kubik /år ..inte för att vara elak ..det är inte värt allt slit ..jag köpte mig en pellx PX21 från http://www.kmp-ab.se/ och snickrade ihop ett bulkföråd ..ja det kostade mig 22000kr inkl bulkföråd ..på ca 1-2 år så tjänade jag in dom pengarna i jämförelse med el ..okey ved är ju billigare men det är inte värt endast ca: 3000kr /år som man tjänar på vedeldning ..med ved måste du passa hela tiden ..med pellets så passar du typ var 14 dagar ..det bara funkar :wink:
Det är intressant att se hur olika vi är. Jag antar att vedeldare är ett släkte för sig. Personligen ser jag inte vedandet så mycket som ett slit, utan jag är rätt tacksam för att uppvärmningen tvingar mig att röra på mig. Sen att jag spar ungefär fem tusen per år jämfört med pellets är ju också trevligt. (Om man jämför med olja eller el så blir det väldigt roligt, men det finns väl knappt nån som jämför med el och olja längre.)

I år har jag gjort av med mycket mindre ved än i fjol vid samma tid. Jämförelsen haltar dock lite eftersom jag eldade asp i fjol och prima björk i år. Jag har lite dåligt samvete för att jag inte har börjat kapa och klyva veden än, men det är i alla fall ett lass på 20-25 kbm på väg.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Jag har gjort av med ca 17 kubik nu skulle jag tro. Hade räknat med mycket mera :)

Värmer ca 90kv + 45kv källare

Att det inte skulle va värt det få väl stå för dig. Jag betalar endast hemtransport av veden. 800kr brukar åkarn stoppa i fickan :)
Hmmm 800:- då skulle nog ja oxå tänka mej ved.. :D
Har man bara en ordentlig panna o acktankar så ä de rätt fränt o va pyroman tycker jag.. :wink:
Men tex syrran eldar nästan inget me ved fast farsan kapar o klyver o stoppar in de i vebon.. Jobbigt att bära in veden tycker dom...
Bränner el istället 35-38000kw..För god ekonomi säger ja
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar