Driftproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Driftproblem

Inlägg av nichag »

Hej på er i forumet.
Var ett bra tag sen jag var här och det beror mest på att allt har fungerat bra.
Nu har dock vintern och kylan slagit till och med det problemen.
Började med att panna/brännaren började "puffa" lite bakåt, d.v.s tryckte ut sot och rök bakvägen ut genom panna och brännare.
Inspekterade och insåg att rotorn var sliten. Bytte den ihop med tillhörande packningar (servicepack).
Körde ett tag men det fortsatte och vid en ordentlig puff så för det sot och gnistor i hela pannrummet. Detta resulterade också i att tändelementet gav upp.
Nytt tändelement och en ordentlig rengöring av fläkt och luftkanaler då min teori var för lite luft som resulterade i oförbrända gaser i pannan.
Dock ingen förbättring, pannan småpuffar hela tiden för att till slut göra en riktig puff. Låter som en liten gaslåga om brännaren och matningen upplever jag som betydligt högre än tidigare.
Kan det vara så att det är höjden på rotorn som är boven i dramat, har inte ändrat på någonting annat.
Tacksam för tips och idéer för mina egna börjar ta slut.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
Fremek
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 20:17
Ort: Östra Ljungby
Kontakt:

Inlägg av Fremek »

Tjena!

Inte många som velat hjälpa dig.

Hur har det gått?

Jag tror att det kan vara tid att sota skorstenen. Fördåligt drag helt enkelt.
Det kan vara tempgivarn som spökar hos dig. den tror att den är uppe i arbetstemp men det är den inte och öser på pellets.
Kan vara som du säger att rotorn sitter för högt. Den ska sitta så att den rör runt riktigt bra bland glödbädden i botten. Vet inte måttet i mellanrummet men skulle tro runt 5 mm mellanrum mellan botten och rotorn. Om jag inte minns fel så är det svarvar en ansats på rotoraxeln som den ska ligga emot.

/fredrik
DIOM 2000-96, BIONA 2000 tillv.nr. 2002, Injektor Rökgasfläkt, 100mm insatsrör, schuntautomatik, Medelmatning 55% toppar ca 65% i matning. :) Betyg 9 av 10 på brännarn :)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hur är det med dragregulator?

Saknas en sådan ger det ofta just problem med "puffar" (eg: rökgasexplosioner) vid start.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Måttet mellan rotorn och rostret ska vara ca 1-3mm mätt längs in vid axeln.
(mät mellan planet på upphöjningen runt rotoraxeln och underkant av rotorn.)

Det enklaste är att fixa en 2mm plåt som har en U-format spår. Spårets bredd ska vara lite större än rotoraxelns diameter.
Den kör man in under rotorn när man skruvar åt så får man rätta avståndet utan att mäta. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Hej på er igen.
Som sagt, inte många svar utan fick vara lite egen tankesmed och ta hjälp från Mbio.
Mailade om just höjden på rotorn men fick inget entydigt svar.
Då jag kände att jag i princip hade prövat allt utom rotorhöjden så gjorde jag ett försök med det.
Och vips! så blev det ett annat ljud i maskin, lägre matning och jämn gång.
Det jag gjorde var att sänka rotorn så långt ner det gick med hänsyn till rosterbotten.
Glad i hågen så körde jag på och det fungerade utmärkt.
Ett tag...........
Efter sotning av pannan så var det nu dags igen
Den här gången så blev det ordentligt, den blåste bort hela drag-regulatorn och gav hela pannrummet en något mörkare nyans.
Det blev driftförbud från damen i huset och jag kan bara bifalla i det.
Nu börjar jag tröttna ordentligt och leta snart upp en djup tjärn att sänka skiten i!
Det som stör mig mest är att jag inte har gjort något åt maskinen utom att bytt rotor. Skorsten är nysotad och jag hittar inga fel på brännaren i övrigt.
Tacksam för alla tips eller var lämplig tjärn finns :wink:
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

nichag skrev:Den här gången så blev det ordentligt, den blåste bort hela drag-regulatorn och gav hela pannrummet en något mörkare nyans.
Törs vi utgå från att det då var någon som fick "A Whiter Shade Of Pale"?Bild

Biona må ha varit cutting-edge när den kom, men nu tycker jag du skall låta stackarn få vandra till de sälla jaktmarker och därstädes få vila i frid. Skaffa hellre antingen en Baxi Eurofire eller en NyMo 150, så slipper du flera slika "konstupplevelser" i pannrummet Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Jo, det sas väl ett och annat väl valt......
Höll ju värmen ett tag i allafall.
Problemet som jag har är att det inte går att komma in i pannan med "vanliga" brännare utan är hänvisad till de med oljepanns-storlek på brännarrör och då är utbudet lite begränsat, tyvärr.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hur har det gått? Har du gjort några mer upplivningsförsök.

Har du kollat igenom att allt stämmer och fungerar som det ska.
som tex spjället för upptändning går fritt och har inte möjlighet att fastna.
Eller att det läcker ut luft där det inte ska läcka ut något.

Enl mitt tycke så låter det som att du har dåligt drag eller för högt mottryck. Men eftersom inget är ändrat med pannan å det har fungerat bra förut så blir man ju mer tokig än klok på det.

Har du gjort rent primärlufts kanalen som går till rotorn. Lyft på packningarna å kolla. Det kan ju ligga något där.
Det jag upptäckte när jag bytte primärlufts packningen var. Att hålet för primärluften (rektangulära) satt lite förskjutet förhållande till hålet som ska ansluta mot detta. Vet ej om det gjorde så mycket, men jag skar ut lite extra så att det passade bättre med primärluftskanalen.

Hur har du moterat rotorn. Ligger den ann mot rostret. Helst ska det vara någon/några millimetrar mellan. Annars så är risken att det fastnar.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag nämnde i mitt svar NyMo 150. och den kan monteras rakt i luckan för ljebrännare - den är faktiskt gjord för just det ändamålet.

Så här är den: http://www.nymoenergiprodukter.se/PDF/NYMO-150%20sv.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

målfärgen på den brännaren ser ut som om den vore lånad och målad av samma fabrik som gjorde Lada....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Blev lite trött nu.
Har suttit och knåpat på ett inlägg för en uppdatering om läget och när jag ska skicka så fick jag logga in igen= allt borta!
Nåväl, kanske lika bra, det blev en novell.
Det får bli en kort-version istället.
Söndagen tillbringad i pannrummet. Allt, och då menar jag allt, är genomgått. Från tilluft till skorstenshatt.
Samma resultat efter ett antal justeringar. (En i taget= lång tid i pannrummet)
Dock kan jag meddela att den är, i princip, opåverkad av rotorhöjden. Gjorde en tokhöjning på 15 mm bara för att kolla effekten och det blev bara mer matning ca.5%-enheter.
Då jag i princip har kollat allt så är jag nu fundersam på temp-givaren. Vad blir effekten om den ger fel värde?
Just nu får jag förbränning med en riktig ordentlig eldkvast in i brännaren och matning på 55-65%.
Har varit mycket mindre matning förr, runt 40% och en betydligt mindre låga.
Tack för tipset om nymo-brännaren. Erfarenheter någon?
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det går att bocka av för "Logga in mig automatiskt" när du loggar in. Då slipper du att det du skrivit går förlorat :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ett annat tips är att skriva allt i word innan. Sedan copy and paste, då är man säker på att det inte går förlorat.
Skulle det skita sig när man lägger in meddelandet i forumet har man sparat det i word.

Kan det vara så att du har fått brännaren så jäkla tät jämför med innan så att det blir för mycket luft till rotorn. Antar att du provat att ställa ner effekten genom att skruva bort insektsskruvarna.

Allt verkar väldigt märkligt ialf.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
nichag
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 09:23
Ort: Uppsala

Inlägg av nichag »

Märkligt är väl det minsta.
Jag har ju i princip inte gjort något annat än bytt rotor och de problem som var innan bytet är egentligen desamma nu.
Tätare har den inte blivit, det pyser som vanligt lite här och var.
Gjorde ett försök när jag installerade den för ett antal år sedan med att täta överallt där det läckte luft men det gick inte alls, blev för hög effekt.
Är just nu väldigt fundersam på temp-sensorn.
Har mailat mbio för att ev. få lite mer underlag innan byte.
Känns mastigt med 1200:- för temp-paketet utan att verkligen veta att det är det felet.
Biona 2000
Värmebaronen Duomax
150mm rostfri skorsten ca. 6m
160 kvm 1½plans-hus
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ursäkta världens dummaste fråga :oops: men var finns insexskruvarna som man kan skruva bort för att sänka effekten....har ni en bild blir jag ännu gladare.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar