Egentillverkad rotor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Egentillverkad rotor

Inlägg av Honda »

De finska bionaägarna har tydligen tröttnat på att byta rotor stup i kvarten. Här är en rätt så intressant tråd med diverse försök att konstruera en hållbarare rotor, bland annat vattenskuren i volfram eller titan, täljsten, gjutjärn och diverse annat. Fina bilder för de som inte förstår finska...
http://www.pellettikeskustelu.net/kesku ... =31&t=3878

Hittills så har inget försök lyckats, senaste gjord av täljsten fungerar tillsvidare.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

För er som inte är så insatta i det finska språkets vändningar så kan jag i korthet gå igenom orsak och resultat. Problemen med de dåliga rotorerna har blivit värre under hösten och vintern. Finns de som haft rotorer som hållit i 1 ton eller däromkring och det ledde till att stor skapariver uppstod. Många har försök med olika lösningar och någon helt klar enkel och billig lösning finns inte ännu men div förösk har som sagt gjorts. Nu har den finska importören av Biona meddelat att Mbios leverantör av rotorerna hade bytt "massa" som de gjuter rotorerna av helt utan att meddela vidare om saken. Nu har enligt samma importör underleverantörerna gått tillbaka till den ursprunglga massa och rotorerna skall hålla bättre igen....vissa har haft och har problem med att rotorerna nöts i rasande fart så vi får väl anta att en del av förösken kommer att fortsätta.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Biona

Inlägg av kari »

Rotorns pris har ,på grund åv valutakurs blivit ,så dyr att det känns nästan som stöld . Höjning från 78 till 102 Euro på två år.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

som tur är så finns det ved än. Bionan får fungera som reserv och som stöd för solpanelerna under den varmare delen av året...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Nu har jag slöjdat till en egenrotor av några gamla rör från oljetanken. Nu återstår bara att se hur den funkar och håller.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

några dagar-veckor om allt går bra...allt baserat på andras erfarenheter på det finska formuet
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Med tanke på den låga förbrukningen nu så får nog utlåtandet vänta lite längre än så. Men det märks.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Nu åkte den ut. En hel del av rotorn låg förbränt i sintringslådan. Och av det som var kvar var det mesta förbränt och sprött. Det blir till att köpa ett original.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Egentillverkad rotor

Inlägg av deasstore »

Lyfter upp detta med rotorproblemen igen pga av min senaste beställning.

Ja beställde en rotor från mbio och det jag fick var en slarvigt svetsad, dåligt borrade lufthål och slipad lite halvdant där den ska passa i hålet vid rostret samt att svetsen i botten var så dåligt gjord så att det var en glipa i änden. (det kommer att sippra ut luft i genom glipan. Så att det blir mindre till primär)

En ganska så dyr del jämfört med vad man får. Ska inte denna vara i bättre skick som ny?? :evil:
Jäkla slarv att de inte ens koll på vad de skickar till kunderna.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Egentillverkad rotor

Inlägg av bergatorparen »

Det där låter som skäl till reklamation: Produkt ej överensstämmande med spec. Det är på grund utav alla som bara tiger och tål som slarvet inom industrin får fortsetta. En del som kostar över 1000 SEK skall vara perfekt när den lämnas till kunden.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Egentillverkad rotor

Inlägg av deasstore »

Visst har jag reklamerat. Och det gick bra.
Men man fick ju ringa två gånger eftersom de självmant inte tänker på att kunden ska ha ersättning för porto vid reklamation.

Men annars var det inga problem. De var inte trillskiga på något sätt. Utan man fick bra bemötande.

Tycker dock att om de tar betalt för att packa så kan de ju slänga ett öga på det de skickar.
Då slipper de kunder som ringer och skäller.
Men jag antar att bionan endast går som litet extra tillskott i kassan=Vi bryr oss inte så mycket bara vi får pengar principen.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Egentillverkad rotor

Inlägg av bergatorparen »

Bionan har ju inte sålts i Sverige på ett bra tag nu, så kanske man genom lite medvetet slarv försöker ge kvarvarande ägare incitament att köpa nytt? Jag vet att detta görs av många. Många bilmärken till exempel håller höga priser på delar till äldre modeller så att folks kalkyler skall visa att det inte är lönande att laga, men hellre köpa nytt. Det hänger ihop med något man kallar "lagerränta", och ju flera positioner man har på sitt lager, ju dyrare blir det - ergo vill man ha ut det gamla för att få utrymme för nytt - samt ha så få positioner som möjligt för att inte binda för mycket kapital i lagerhållning.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Egentillverkad rotor

Inlägg av micke_932 »

Det måste jag ha missat, varenda reservdel till bilar jag tittat på kostar en förmögenhet till nyare bilar med det oftast är mycket lägre priser på delar till äldre bilar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Egentillverkad rotor

Inlägg av bergatorparen »

Jag har varit med om det omvända - flera gånger. Men jag vet att Volvo gör som du beskriver: Nice Price på delar till äldre modeller och svindyrt till nya. Men jag kör tyskt, och där är det raka motsatsen. Man skall förmås att skrota gamla skräpet och köpa nyare grejor - är åtminstone det intryck man sitter kvar med. Jag har en 1997 Mondeo, som det rent tekniskt skulle vara möjligt att rädda, men reservdelarna är så dyra att de skulle kosta flera gånger om vad bilen är värd EFTER reparation. Så när det blir billigare att köpa en annan gammal bil och köra så länge den går, så måste väl delarna vara för dyra?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Egentillverkad rotor

Inlägg av MP »

Tyskt? Jag trodde att Mondeo tillverkades i Belgien.
Skriv svar