Problem med Kvarnmotorn

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hammargren
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 17 okt, 2011 20:47

Problem med Kvarnmotorn

Inlägg av hammargren »

Hej
Jag har ett problem med min kära biona… kylan till ära.
Det är så att kvarnmortorn går med skruven rör sig inte. Det hörs bara ett Klickande ljud. Eller smattrande ljud är nog mer likt, som om det är något som inte gängar ordentligt. Är detta något som ni andra har varit med om?
Jag har skruvat loss kvarnmotorn med växellådan och min gissning är att det är växellådan som är kass. Men det skulle nog kunna vara i växlingen mellan växeln och skruven?

Är det någon som har en idéer? eller vart med om liknande?
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Problem med Kvarnmotorn

Inlägg av kari »

Hur gammal är skryvmotorn?Jag fick byta min tre år sedan,för att orginalet var för svag,eftreåt tillvärkades starkare motor växelåda som jag nu har som har fungerat over fyra år utan beskymmer.Du måste nog köpa en ny motor tror jag.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Problem med Kvarnmotorn

Inlägg av deasstore »

Har varit med om liknande och då var växelådan trasig. Kunde inte byta endast växelådan utan mbio tyckte att dessa är en enhet för sig och är växelådan sliten kan det vara så att skruvmotorn också är dålig.

Har du provat att skruva isär motorn och växelådan. Då bör du kunna avgöra vad som är felet. Du kan köpa växelådan från en dansk sida tror jag. men ajg ahr inte hittat någon svensk sida. Tror den kostade 950:-Dk . googla på de nummer som står på lådan. Tror det är denna sida http://www.klee.dk/catalog/product/vnr/72009090042/
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
BSANisse
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 20:48

Re: Problem med Kvarnmotorn

Inlägg av BSANisse »

Var med om samma sak nu i veckan.Detta är andra växellådan som havererar.Plockade isär lådan och det var samma axel som gått av på samma ställe som förra lådan.Det är axel fyra av fem som går av alldeles vid lagringen.Satte upp den i svarv,borrade 7,5,brotchade 7,98 och pressade i en härdad pinne på 8mm.Nu får vi hoppas den håller bättre än den svaga originalaxeln.
Skriv svar