Livslängd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Livslängd

Inlägg av deasstore »

Det där med tempen är också ett kapitel för sig.
När jag fick brännaren så körde den på 740 grader. Hade ingen anning om det förrän ja gkollade upp det.
Sänkte det efter att jag skaffat pellconfig. Men upptäckte ingen större skillnad.
Men helt plötsligt så verkar detta med tempen vara viktigt för att det inte ska sintra fast en massa runt luckan. (sintringsluckan)
Nu har jag fått lösa det hela genom att ställa luckan lite på glänt för att det inte ska sintra fast.

En ska till som jag tycker är märkligt är att min brännare trivs bäst när det är mellan 5 till -5 grader då går den perfekt. Mindre aska och mindre bös i sintringbehållaren. Ändå så har jag dragregulatorn inställt på samma värde.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Livslängd

Inlägg av Heggan »

Kari: inget som jag såg som brytare på vänstersidan. I höjd med dataingången var det en svart pryl men någon brytare var det inte. Ingenstans man kunde trycka hittade jag i alla fall.

Pannrumsfen: intressant tanke. Maste man ha specialprogram för att ändra? Hur gör man?
Vad har du för maxtemperatur på pannan inställd? Alla jag vet har 80 grader men för mig går det att komma upp i Max 65.

KAN det vara så att brännaren ger maximala 15 kWh och inte kan producera mer, det är därför den slår bakut?
Skulle det göra skillnad om man hade en brännare på 35-50 kW?
Pannan skall ge 30kw på olja men nu handlar det om pellets, är det någon skillnad?

Tack för ert stöd och goda tankar
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Livslängd

Inlägg av kari »

Har du en liten ring på vänsre sida av displayern på vänstrersida?Om du har så kan du antagligen trycka en nål"eller en lite spik" genom yttre plast höljet och nållställa minnet på styrskåpet,du hör ett litet klick och timräknaren okså nållställs.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Pannrumsfen
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 24 dec, 2011 00:50

Re: Livslängd

Inlägg av Pannrumsfen »

Heggan, programmet du använder för att ändra temp mm. hittar du på MBIOS hemsida och är gratis http://www.mbio.se/index.php?page=styrsystem och väljer PelParam och laddar ner.
Till datorn behöver du en standard seriell-kabel.
Jag laddar acktankarna till 72 grader med laddomat och pannan brukar ligga på 80-90 grader.
När jag sänkte börvärdes tempen från 700 till 680 så håller rotorn bättre och jag tycker att brännaren går jämnare och håller mellan 12-15kW. Temp ändringen är ju inte hela sanningen att få bionan att fungera bra utan man måste även se till att hålla brännaren ren och att alla packningar är någorlunda hela och täta.
Biona nr 269 Exonom P 20 UB ( fd CTC Regent )
ACCtank 2x750l 185+100 uppvärmt funkishus från 1938
Skriv svar