A4 Larm: Brännare ej monterad.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Diskofiljonne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 19 mar, 2012 12:34

A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av Diskofiljonne »

Jag har ett problem liknande det som beskrivs i följande tråd.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=7&t=11406

Problemet är alltså att brännaren stannar på "Brännare ej monterad" utan anledning.
Jag följde tipset i tråden ovan och satte dit en masonitebit för att få microbrytararmen mer spänd.
Det löste problem ett tag...
När problemet efter några veckor återkom började jag misstänka att det var relät som det var nåt fel på, så jag kopplade förbi relät (satt ihop ingående och utgående kabel till relät med kabelskor) och allt var frid och fröjd.
Men efter nån månad så har problemet återkommit. (c:a en gång i veckan)
Nån som har nåt tips?
Det verkar som att det kanske är glappt nånstans, men jag fattar inte var.
Kan man koppla förbi funktionen helt med hjälp av service menyn?

Mvh Johan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av Roli »

Det låter som om du hade glapp någonstans i kablar, kopplingar eller kanske t.o.m i styrboxen.
Tror inte att det går att ta bort funktionen i programet men koppla förbi den går ju (har du redan). Men om du tar reda på vilka plintar som gäller för microbrytaren nere på brännaren och gör byglingen redan uppe vid styrboxen så försvinner många möjliga felkällor.
Funktionen har "bara" till uppgift att inte starta brännaren automatiskt om den är borttagen från pannan/inte rätt monterad.
Kör själv med min microbrytare byglad (egentligen inte byglad utan tvångspåverkad så att den ej ändrar läge oavsett om brännaren är monterad eller ej) då jag behöver skruven som påverkar den till att montera brännaren med muttrar, då min pannplåt saknar snabbkopplingarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Diskofiljonne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 19 mar, 2012 12:34

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av Diskofiljonne »

Tack för ditt svar.
Kollade runt lite för att försöka fatta var eventuell bygling i styrskåpet ska göras och hittade detta.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=7&t=11406 (sidan 18-19)

Jag har inget elkunnande så jag får nog höra med min elektrikerkompis så kanske han kan lista ut nåt.
Om nån hittar nåt annat schema är jag extremt tacksam för tips.

/Johan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av Roli »

Länken på ditt inlägg enligt ovan går till samma sida som ditt första inlägg och där finns ingen sida 18-19.

I din brännarmanual finns ett elschema (kanske det som du menar med sid 18-19). I detta schema redovisas microbrytaren som "gränsläge" och skall ha orange kablar. Dessa kablar är anslutna till multikabeln på position 15 och 16 i kontakten. Öppnar du sedan luckan längst ner på styrboxen (där kablarna går in) så skall kabel 15 och 16 från multikabel anslutas till anslutning 1 resp. 11 på styrboxens anslutningar (har för mig att kablarna som är svarta har nummer).

Nu vet jag inte riktigt på rakhand här om microbrytaren skall vara sluten vid monterad brännare eller om kontakten i microbrytaren skall vara öppen??? Det mest logiska är att den skall vara sluten vid monterad brännare. Men är ritad öppen på elschemat, men elschemat kanske visar brännaren omonterad?

För att kunna ge dig ett korrekt svar här måste jag mäta på min brännare hemma. Men om microbrytaren skall vara sluten när brännaren är monterad så kan du montera en liten kabel mellan anslutning 1 och 11 i styrboxen. Observera då att du tar bort det inbyggda säkerhetssystemet mot ofrivillig brännarstart vid löstagen brännare. Men om du tar för vana att ALLTID stoppa brännaren innan du monterar loss den från pannan så gör detta inget. Det absolut bästa, om man är osäker, är att bryta spänningsmatning till brännaren också men det skall inte behövas.
Om microkontakten däremot skall vara öppen vid monterad brännare så går det inte att bygla bort felet. Men jag tror inte att det är så......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Diskofiljonne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 19 mar, 2012 12:34

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av Diskofiljonne »

Jag la tydligen in fel länk.
De är den som du nämner som jag var ute efter.
Jag får tacka så mycket för infon om hur det ska kopplas.
Kommer nog för säkerhetsskull vända mig till min elektrikerkompis.
Jag är övertygad om att han kommer att kunna hjälpa mig tack vare
den info jag nu fått.
Jag skrev ut sidan 18-19 så det kommer nog att lösa sig.

Stort tack!

mvh Johan
Diskofiljonne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 19 mar, 2012 12:34

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av Diskofiljonne »

Nu har det gått drygt en vecka sen min kompis var här och hjälpte mig att göra byglingen du föreslog.
Det har funkat perfekt sen dess.
Stort tack för tipset!

mvh
Johan
Diskofiljonne
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 19 mar, 2012 12:34

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av Diskofiljonne »

Jaha... Just när man trodde att allt var frid och fröjd
så har den börjat krångla igen.
Såg imorse att den stannat nån gång under natten på "Brännare ej monterad" igen!!!

Om nu byglingen inte hjälpte är det nån som har nåt annat tips?
Eller blir jag tvungen att vända mig till en fackman?

Om det är styrboxen, vad kan en ny kosta?

/Johan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av Icecap »

Om det "brukar" fungerar men fallerar ibland är det i 99% av fallen glappkontakt!

I ditt fall måste den glappkontakt sitta mellan bygeln och styrenheten, evt. inuti styrenheten. Rent omedelbart tänker jag på en dålig lödning på ett kretskort...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
beam
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 28 mar, 2016 20:17

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av beam »

Lånar tråden lite då jag råkat ut för ungefär samma sak.

Min brännare la av i natt, bara helt plötsligt med *Brännare ej monterad* som felmeddelande. Gick in och såg den här tråden, testade förslaget om att sätta en bygling och fick då igång brännaren igen.
Problemet jag har nu är att den inte stannar för Vila, utan bara kör på högt över Maxtemperaturen som är nu är inställd. Detta måste väl bero på att jag kopplat förbi något som funkar som Gränsvakt? Finns det någon fara med att göra så här? Känns ju inte så bra att elda på så mycket så maxtempen löser ur.

Någon som vet hur jag ska kunna lösa problemet?
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av xdigger »

Håller med icecap med tillägget att kolla plintens lödning.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
beam
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 28 mar, 2016 20:17

Re: A4 Larm: Brännare ej monterad.

Inlägg av beam »

Det där med att sätta in en bygling funkade bra, brännaren har gått som en klocka sen jag satt dit den. Det andra problemet fixade sig när jag gick in i installationsmenyn och ändrade lite på parametrarna så den gick som innan den började krångla.

Nu har ett annat problem dykt upp men jag vet inte om det är relaterat till det förra. Styrboxen fungerar inte som den ska och ser lite märklig ut. För det första går det inte att trycka någonstans, den lyder inga kommandon överhuvudtaget. Sen står det konstiga meddelanden på den, den står t.ex. konstant på 35 grader. Den funkar som det ska, kommer upp i värme men när den sätter sig i vila så fastnar den där och vill inte gå igång igen. Den visar dock inget felmeddelande?
Bifogar en bild på displayen så ni får se hur det ser ut. Tänkte om någon varit med om något liknande?
Bugg i systemet eller vad är det frågan om?

http://imgur.com/25b5rar
Skriv svar