ecotec lambdasond

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Roli »

Reparationsetet från Biltema var ju för M12 och M18 medans den gänga som behövs är M16x1,5.

Det kommer med andra ord inte att fungera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av danei »

En svetsmutter måste vara det billigare och bästa alternativet, om man har möjlighet att svetsa. Jag är riktigt sugen pålamdastyrning av ved pannan. Nyttan borde vara ännu större där. Men först måste pannan bytas.
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av portuffe »

Hej
Biltema har en perfekt svetsmutter för ändamålet Artnr.79920.
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Roli »

Svetsmuttern från Biltema har ju en M18x1,5 gänga. Skulle det inte vara M16x1,5 eller har jag fattat fel?

Smart iallafall att det följde med en plugg som man kan montera om man vill köra utan lamda.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av portuffe »

Hej
Svetsmuttern är 18x1,5 lambdan är också 18x1,5 har själv den monterad :D
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Checker »

Ja svetsmutter är nog det bästa. Men har burit in för mkt pellets i pannrummet för att det ska va kul att svetsa där i höst :(. Har en gängtapp med rätt gänga så kanske kan satsa på att gänga i rökröret i år och fixa med muttern till sommaren. Problemet är väl att ytan är konvex så tätar dåligt med lambdasonden?

Har beställt en "kines" lambda så tar nog ett tag innan den dyker upp.
Denna beställde jag, samma som "dalkarl" tidigare länkat till i tråden.

https://www.aliexpress.com/item/Oxygen- ... cdd48a9608
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Roli »

Hur lyckades du beställa på den sidan? Står ju på "ryska" på den sidan och det är man ju helt blåst på......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Checker »

kommer till en engelsk variant av sidan jag.

Verkar som det är en sammanslagning av flera företag typ kinas svar på eBay eller nåt har hur mkt som helst finns tom ed app att ladda hem.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av xdigger »

Fasiken, det var nog M18x1,5...
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Checker »

Nu har Kinesen (lambdasonden) kommit och sitter på plats. Dock verkar det läcka in luft, tror det är kring asklåda, då o2 inte går att få ner under 14%. Beställt ny packning så blir att testa. Verkar vara grymt känsligt för luftläckage.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av xdigger »

Ja, lambda kräver helt tät panna. Du kommer troligen ha läckage även sen, dina handtag som du låser lådan med är förmodligen slitna, jag trycker inte mina i botten där dom är mest slitna, 'funderat på att svetsanpå lite material och sen slipa ut det tills det blir tight och fint.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Checker »

Ja du har rätt angående packningen, räckte inte att byta måste nog hitta på nåt med hakarna för att få dem att få det tätt. Synd på en bra panna i övrigt att de gjort så dum konstruktion. Men du har lyckats få det tätt så lambdan funkar?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Checker »

Nu har jag tätat pannan, tätat runt asklådan mm, men får inte riktigt ner O2:n ändå.

Trodde att man för att få ner O2 skulle ha en högre matning gentemot fläkten men tycker den sänks mer (O2:n) om jag istället har lägre matning. Kan det här vara korrekt? :? Vad har ni andra laborerat er fram till för inställning och hur gick ni tillväga?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av xdigger »

Vad hade du för o2,co och co2 värden innan lambdasonden då?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Checker »

Jag mätte värdena i anslutning till monteringen av Ecotecen i gamla pannan, lånade ett instrument och minns inte värdena :( . Nu har jag köpt en begagnad Thermia bioline panna och flyttat över brännaren dit.

En parameter som är väldigt viktig, som jag, inte trodde var så viktig är draget i skorstenen . Pannan är så himla effektiv mot den gamla så rökgastempen var runt 80°. När jag ökade draget började även pannans inbyggda tempmätare att funka. Lambdan sitter alldeles i närheten av denne så antagligen kom det inte rökgaserna till lambdan i tillräcklig omfattning för att kunna läsas av ordentligt?? En annan parameter är tiden, jag gjorde ändringar för snabbt , man skall låta styrningen jobba minst en halvtimma eller mer för att den skall hitta rätt.

Kör nu på fläkt 57% och 67% på matning. Tycker det kommer mkt vit rök ur skorstenen men en bra förbränning skall väl ändå ge en viss mängd med vattenånga så vet inte hur tillförlitligt det är att se på röken. Det ligger en del oförbranda pellets i asklådan också men sånt kan kanske bero p åstartdos och annat?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Skriv svar