ecotec lambdasond

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av danei »

Nja, inte riktigt. Tull gäller inte försändelser under 300kr eller något åt det hållet. Moms gäller dock alltid, men vad jag vet finns det inget sätt att betala in momsen om speditören inte debiterat det. Det sura är ju att derbykaraktär vilja ha en hundralapp för att debitera momsen, det är inte så kul om det handlar om små belopp.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av psau »

Hej,

Ni hittar en infotext för införsel av varor från land utom EU via post bud etc här: http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... 006dc.html

Det stämmer som Danei stämmer att tull betalas bara om försändelsens värde inklusive frakt överstiger 1500kr moms ska redovisas från första kronan och det sker antingen via en eTjänst hos tullverket eller via blankett. Notera att Tullverket rätt ofta väljer att värdera varans värde inte utifrån det som står på fakturan utan ofta ifrån sina egna listor som verkar ha väldigt lite relevans med listpriserna hos tex AliExpress utan snarare är vad en vara skulle kostat på NK eller liknande.

Vilket fall som helst är det egna samvetet och eventuella kontroller som avgör om man betalar moms på försändelser på mindre belopp som ej blivit stoppade och införsel deklarerade av transportören.

Som ett exempel införsel deklarerar DHL från första kronan oavsett och lägger på en administrativ avgift för att de gjort detta...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av danei »

Kan man deklarera moms själv som privatperson? Har du någon länk?
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av psau »

Det är fortfarande en importdeklaration som ska göras och den hittar du i länken ovan, sedan skickar tullverket ut ett betalningsunderlag till dig.
Länken hittar du ovan!
From 2015 har ansvaret gällande importmoms för företag gått från tullverket till skattemyndigheten men för privatpersoner gäller fortsatt kontakten med tullverket.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av danei »

Vad jag ser i länken är att speditören gör deklarationen och jag som privatperson enbart kan begära rättning om speditören gör fel. Kan man du begära rättning av en försändelse som speditören inte tagit upp alls?
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av portuffe »

Hej
Är intresserad av att montera lambdasond på min brännare,finns det någon som har lite mer info om injustering? Hur man ansluter finns i locket såg jag.
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Cicaro »

Nummer ett är att beställa och montera en lambdasond. Vi är flera här som kör lambdasond, om du skickar din mailadress till xdigger kan han nog hjälpa dig med grundläggande instruktioner om hur man slår över styrenheten till lambdastyrning, sen kan vi hjälpas åt här för eventuella förändringar som behövs för att det ska bli bra.

För montering krävs lite gängtampar med rätt stegring osv om du inte redan har ett rätt gängat hål på rätt ställe. Tänk på att sonden måste in ordentligt i röret så att den mäter rätt!
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
portuffe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 06 sep, 2016 05:50

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av portuffe »

Hej
Har nu fått hem min lambdasond ändrat inställningar i service menyn tack för det Xdigger.
kalibrerat monterat på rökröret (Biltema har svetsmutter med plugg om man vill köra utan)
Undrar lite om inställning, jag har en Meny önskat 02 värde men den går inte att justera?
:D
Ecotec Bioline 20 -05 , styrbox 3006 lambdastyrd, notis larm

Shuntreglering med Nest termostat
separat VVB förvärms med plattvärmeväxlare.
Östergötland
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Cicaro »

Stämmer, Lambdasonden fungerar bäst ihop med modulerande drift och då ändras önskat O2 beroende på hur hög effekt brännaren går på. Exakt hur den beräkningen går till vet jag inte men ju lägre effekt desto högre är önskat O2.

Det går att ändra önskat O2 vid normal drift eller hur det var i en av servicemenyerna (xdigger har ändrat sitt önskade o2, jag kör på grundinställningen) (kommer inte ihåg om det var 1 2 3 menyn eller 1 1 1 menyn som den inställningen finns)

Första steget är att köra på grundinställningarna med lambdasonden och modulerande drift (från minimum vad brännaren klarar till max vad brännaren+pannan klarar) samt kolla brännaren när den går för att säkerställa att den mäter rätt och kommunicerar med enheten (dvs. att det inte kommer tjuvluft osv). Träffar den önskat o2 under hela brännarcykeln?
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av xdigger »

Kul att du fick igång prylarna! :) Nu är det bara luta sig tillbaka och sota grejerna när det behövs, du kommer märka att allt kommer se hur bra ut som helst!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Checker »

Nu har jag, efter läst denna intressanta tråd, äntligen fått "tummen ur" och beställt en "kines-lambda" :D . Ska bli spännande att se om man får allt fungera. Kan man köpa gängtapp på typ Biltema, nån som har koll på vilken gäng det är?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av xdigger »

M16x1,5 har jag för mig det var, finns rörstump med rätt gänga att köpa som man kan svetsa dit på rökröret, gängtappar är dyra i dom dimensionerna.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av d_anders »

Är den gängade biten väldigt kort?
Annars går det väl att bara borra ett lagom hål i rökröret och skruva fast sensorn med en mutter på insidan?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Cicaro »

Jag beställde gängtapp på ebay från storbrittannien (ett sett med för och sluttapp). Svårare var att hitta vettig borr till överkomligt pris :-)

(tänkte ta fram länk men verkar som jag använde exets ebaykonto så kan inte få fram länken)

Tror inte på att gänga en mutter på insidan, kan gå om det är tunn plåt men är rädd att du inte får in sonden tillräckligt.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: ecotec lambdasond

Inlägg av Checker »

Det kanske funkar med biltemas reprationsset?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000020891/
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Skriv svar