Fett i internmotorn

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Fett i internmotorn

Inlägg av teufel »

Så här mitt i icke-eldningssäsongen är det läge att göra lite service på systemet.

Hur var det nu man skulle göra för att få in fett i internmotorn, utan att sabba något?
Den började skrika på senvintern, och vi kom fram till att det var fett som saknades däri.

Passade också på att ta isär kopplingen mellan Mafa-förrådet och externskruven. Där var ju tjockt med sammanpressat spån. Ska man ta isär och rensa regelbundet, göra små dräneringshål i änd-locket, eller ska man köra utan änd-lock ner i ett uppsamlingskärl? Vad har änd-locket för funktion mer än petskydd?

Något mer man bör göra, förutom renblåsning av brännaren med tryckluft?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av FRS05 »

Angående kopplingen mellan MAFA-förrådet och externskruven så skall det gärna rensas någon gång per säsong. Jag brukar låta förrådet/skruven gå helt ren från pellets. Sedan plockar jag isär det och dammsuger allt rent. Förhoppningsvis hinner förrådet för mig ta slut för mig nu på semestern så är det redo inför nya säsongen :) .
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av teufel »

Nu har jag fått loss motorn men det var lögn i h-e att få loss de skruvarna som håller samman växellådan.

De verkar mjuka som skam - är det för att man inte ska plocka isär den tro?
Nån som har en idé om hur man får loss dem?

Om det ska vara så här trögt så lägger jag snart 1200 spänn på en ny motor/växellåda. :(
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av Roli »

Har inte haft några problem med att få loss skruvarna på de växellådor som jag har öppnat. Kan det sitta någon form av gänglåsningvätska i skruvhålen?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av teufel »

I de skruvhål som jag har lyckats att blotta ser det ut som nåt blått längre ner.
Är det gänglåsning eller är det fettet som är blått och har stelnat (och därmed orsakar skrikandet, och mina svårigheter att öppna locket)?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av Roli »

Ligger det "blått" i gängan så låter det för mig som om att det är någon typ av gänglåsning som håller skruvarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av teufel »

Så - då har jag lyckats att skruva sönder skruvgängorna - så nu återstår bara att köpa nytt motorpaket. :(
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av Roli »

Går det inte att borra upp och sätta genomgående skruv med mutter på utsidan? Har inte motorn framför mig så jag kan ha fel om det går eller inte...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av teufel »

Nu blev jag förbannad, och förberedde mig för att ta i så att jag hade skadat mig om jag hade sluntit. Men det gick bra, så jag fick upp den.
Mycket riktigt var fettet nästan torrt, svart som ebenholts och låg i kanterna av lådan.

Torkade rent alla kugghjul och tryckte i Evenrude "båtfett" innan jag stängde lådan och skruvade ihop med de skruvar som inte var söndergängade. Får skaffa nya skruvar nån dag...
Jag försökte ladda upp en bild på hur lådan såg ut innan rengöring, men fick felmeddelandet "Detta forums bilagekvot har uppnåtts, du kan inte ladda upp några filer."

Har även gjort ren resten av brännaren, vilket var en barnlek efter att ha sett den föredömliga Youtube-videon. Nu vågade man ju skruva själv. :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av Cicaro »

Evenrude var nytt men borde fungera. Jag fyllde idag upp min växellåda med litiumfett :D Evenrude borde fungera utmärkt!!
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av teufel »

Nu har jag alltså bytt fett i växellådan, monterat ihop brännaren och kört igång den för säsongen. (Det kom tidigt i år tycker jag).

Trots det låter det med ett skrikande ljud.
Jag lade upp en film här så ni kan höra:
https://youtu.be/wJO1W8cZoPc

Vad kan det vara annars?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av Roli »

Det där ljudet har jag inte hört förut, låter inget vidare.... Låter som om det är något som slår i, har du kollat så att inte de blå fläktvingarna kommer åt något som sitter fast. Du kan ju alltid ta loss fläktvingarna och köra motorn en kort stund, fortsätter det då att låta så var det inte dom.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Fett i internmotorn

Inlägg av teufel »

Ja, jag tog loss den blå fläkten, men det låter lika illa. :(
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar