D1 brännare startar inte med nytt kort

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

D1 brännare startar inte med nytt kort

Inlägg av KVP »

Jag försöker hjälpa en granne som fick åsknedslag i sin D1 brännare men vi får inte enheten att starta rätt.

Vi fick ett nytt reservdels kort som enligt leverantören är identiskt och det ser så ut men det är en annan mjukvara och vi får inte igång det.
Gamla kortet hade mjukvaran D101 och nya har H 1.8.84 och skall enligt allt jag ser på nätet vara användbart. Gamla processorn har brunnit upp så jag kan inte göra något mer med denna.

Problemet jag ser är att det larmar för olika fel men det finns inte givare för detta om det inte är så att de finns och jag inte hittat.

Först så startade det inte alls utan larmade för "utlöst bakåtvärmare". Det finns ingen sådan så efter kontakt med leverantören så kortslöt jag J7,1-2.
Då startade brännaren startprocessen med efter 3 minuters uppstartstid (enligt programbeskrivning) så stannar fläkten och kortet larmar för "Extern pelletsbrist"
Nu finns ingen extern skruv så detta larm borde inte komma så jag undrar är det något mer ställe som skall byglas. Jag har inte fått någon mer respons från leverantören.

Ett alternativ är om någon har ett elschema som är värt namnet över kort till D1 brännaren med anslutningsbeskrivningar.

Tacksam om någon kan hjälpa mig. Grannen är rätt gammal och ha svårt att sköta värmen och nu kommer vintern.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: D1 brännare startar inte med nytt kort

Inlägg av Cicaro »

Nu kan jag ingenting om D1 brännare. Men på min A4 så larmar den på externskruv om inte optosensorn indikerar att internförrådet fyllts på. (Oavsett om externskruven går eller inte, då är röret och allt överfullt med pellets... :roll:)
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: D1 brännare startar inte med nytt kort

Inlägg av KVP »

D1 är ett system med förråd och brännare ihopbyggt det finna bara en motor som skruvar båda skruvarna från förrådet till internförrådet och fram till koppen. Det finns ingen givare i internförrådet

Själv har jag en brännare som är en A4 typ och där finns alla givarna du nämner, med de problem du nämner :)
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: D1 brännare startar inte med nytt kort

Inlägg av Stegatorparn »

Kan A3´ans kretskort vara likt D1´ans http://www.sjolenmattsson.se/ecotec/man ... r-12194779
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Re: D1 brännare startar inte med nytt kort

Inlägg av KVP »

Jag har använt detta så långt det gått. Men man kan ju inte kalla det schema direkt.
Har inte lyckats konstatera om det är riktigt lika eller inte. Är det någon här som kanske vet?

På denna sida fanns mjukvarubeskrivningen både på D102 och H versionen. Dock inte på D101 som satt i.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Skriv svar