underhållsfyr bioline 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
micke_olsson
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 28 dec, 2016 08:21
Ort: söderhamn

underhållsfyr bioline 20

Inlägg av micke_olsson »

Hej
Har ett problem med min ecotec brännare.
tändelementet har gett upp. Kan någon vänlig själ förklar hur jag får igång underhållsfyr på den.
Har gjort det för många år sedan men kommer ej ihåg.

tack på förhand/ micke :D
Cicaro
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 10 apr, 2015 17:39

Re: underhållsfyr bioline 20

Inlägg av Cicaro »

Menar du rent inställningsmässigt? För i sådant fall så vill jag mig minnas att den ligger i inställningsmenyn nedanför givare i "kundmenyn" under http://www.ecotec.net/wp-content/upload ... TM3006.pdf

Sen med risk för att säga det uppenbara. Rent tekniskt så måste man om tändelement är trasigt tända glöden manuellt första gången för att det ska fungera. :bom: Där är det nog enklast att göra som när man lägger en fyr för en vanlig vedbrasa, dvs spänta ett gäng tunna stickor och tända i brännkoppen. Mata med lite större stickor (men inga vedträn) och låta dem brinna så att de blir glöd snarare än eld och sen stänga alla pannluckor och slå igång brännaren så den kan tända på glöden från stickorna.
CTC Villapanna 171, 1974
CTC Elbox 2x6kW
Honeywell Aquatrol 210 shuntautomatik,digitaltermostater på element
Ecotec A4/Bioline20 med styrsystem 3006
Boendes i Roslagen i en tegelkåk med trästomme från 1964 på ca 150m2
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: underhållsfyr bioline 20

Inlägg av rod02 »

En näve pellets och tändvätska funkar i min rörbrännare.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: underhållsfyr bioline 20

Inlägg av brattne »

Om underhållsglöden hinner slockna mellan starterna beror det ofta på att slussvingarna inte håller tillräckligt tätt och/eller att det saknas dragregulator så att skorstensdraget är onödigt högt.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: underhållsfyr bioline 20

Inlägg av xdigger »

Som sagt en näve pellets och tändvätska funkar bra! :D
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar