Gearmotor kører men ingen pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Krabbe
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 feb, 2017 00:42

Gearmotor kører men ingen pellets

Inlägg av Krabbe »

Hej
Intern skruven kører inte i min Bioline 20 så der kommer ingen pellets til brännarkoppen. Gearmotor kører (den lille propel), men cellslussen beväger sig inte. Jag troede, at gearmotor och käden ned til internskruven var forbundet, så når gearmotorn kørte så kørte også internskruven, men nej.
Den er 8 år gammel, og jag har aldrig skiftet nivåvakt. Kan det väre det?
Mvh
Klaus Krabbe

Ursäckta mit svenska, hoppas ni forstår. :oops:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Gearmotor kører men ingen pellets

Inlägg av Stegatorparn »

På din beskrivning av felet är motorns växellåda felaktig. Troligen är det första kugghjulet som är av plast som är utslitet eller lagringarna som är slitna. Tyvärr finns inga reservdelar till växellådan att köpa utan hela motorn måste bytas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Krabbe
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 feb, 2017 00:42

Re: Gearmotor kører men ingen pellets

Inlägg av Krabbe »

Det lyder sandsynligt. Især fordi roteringsarmen har sittet fast, så gearmotoren har arbejdet forgæves, har kæmpet utan at kunna bevæge internskruven.
Jeg forsöker med en ny gearmotor. Tack.

Citering av inlägg rakt ovanför det egna inlägget bör undvikas. Citering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Gearmotor kører men ingen pellets

Inlägg av Roli »

När du får hem den nya motorn/växellådan så se till att det finns fett i växellådan det är inte alla v-lådor som har tillräckligt trots att de är nya. Sedan bör man kontrollera detta någon gång per år så att det inte blir stelt för då slits kuggar och lagringar extra fort.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Krabbe
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 feb, 2017 00:42

Re: Gearmotor kører men ingen pellets

Inlägg av Krabbe »

Succes! Nu kører pillefyret igen :D Och jeg sparade 700 danske kroner ved at köbe en ny växellåda i Sverige istedet for her i Danmark.

Citering borttagen. / Roli moderator
Krabbe
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 07 feb, 2017 00:42

Re: Gearmotor kører men ingen pellets

Inlägg av Krabbe »

Hov, den så jeg för sent den her, men bra idé. Jag tjekker snarest och efterfyllar eventuelt med fett.
Roli skrev:När du får hem den nya motorn/växellådan så se till att det finns fett i växellådan det är inte alla v-lådor som har tillräckligt trots att de är nya. Sedan bör man kontrollera detta någon gång per år så att det inte blir stelt för då slits kuggar och lagringar extra fort.
Skriv svar