Stora svarta klumpar - brännaren stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Stora svarta klumpar - brännaren stannar

Inlägg av teufel »

De senaste veckorna har brännaren stannat, oftast med "Ingen låga" i displayen.
När jag demonterar brännaren hittar jag stora svarta och hårda klumpar i brännarkoppen. Jag tänker att det inte är konstigt att inget kan brinna i den koppen, när det ser ut så.

Någon som har en idé om varför det blir så av pelletsen, och vad man kan göra åt det?

Se bifogad bild, där jag har plockat ut dem och lagt på en skyffel. Lättare att se än att plåta ner i koppen.


Bild
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Stora svarta klumpar - brännaren stannar

Inlägg av Roli »

Sådana där "klumpar" har jag haft i min brännare också, från och till. Jag tror att det beror på "skit" i pellets. Kanske sand eller något annat som, på grund av hettan, smälter samman till dessa klumpar.
Ett sätt att prova om det är detta, byt till något annat fabrikat tillfälligt. Då borde dessa klumpar försvinna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Stora svarta klumpar - brännaren stannar

Inlägg av teufel »

Bra input, tackar!

Jo, jag har noterat att pelletsen har varit svartare än normalt, men inte reflekterat mer över det.

Detta är Laxå pellets, och jag har alltid varit nöjd med dem.

Men jag kör slut på detta och testar med nåt annat märke sen.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Stora svarta klumpar - brännaren stannar

Inlägg av xdigger »

Torkad tjära, kan bero på att i dessa brännare så ligger det och småpyr mest hela tiden, inget problem som löses med byte av pellets, inget du behöver lägga nån tid på om du inte har tjära på flera ställen i pannan?

Förebyggande är att se till att slitsarna är rena och plocka bort fläkten och borsta vingarna försiktigt med tandborste, ibland funkar det nämligen inte att få bort allt med tryckluft, gör stor skillnad på luftmängd.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Stora svarta klumpar - brännaren stannar

Inlägg av Eldvin »

Nja?? Torkad tjära brukar inte se ut så där. Gissar på sand eller nått.
Skriv svar