Tändelement, livslängd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Tändelement, livslängd

Inlägg av teufel »

Displayen i min Bioline 20 visar på ca 15.000 timmars brinntid. Jag har haft brännaren i 8 år och aldrig bytt tändelement.

Hur lång tid kan man anta att ett tändelement håller?
Bör man byta det snart, nu när sommaren nalkas?

Nåt viktigt att tänka på när man byter?
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tändelement, livslängd

Inlägg av Roli »

Har inte kollat hur "långt" min har gått. Undrar också hur länge det håller. Tror inte att det skall vara speciellt svårt att byta om man tittar på hur det ser ut. Man byter ju kablar och genomföringsgummi så det bör gå snabbt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Tändelement, livslängd

Inlägg av teufel »

Vådan är ju om det går sönder när det är -10 ute och snålblåst. Oftast märker man ju inte av det förrän det är kallt i huset.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tändelement, livslängd

Inlägg av Roli »

I värsta fall kan man ju köra vidare tills det blir bättre väder, bara man upptäcker det och ställer brännaren på underhållsglöd. För då behövs inte tändelementet. Nackdelen är väl att det blir mer "tjära" på pannväggarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar