Iwabo villa / Eryl dubbelpanna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pellevink
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 13:24

Iwabo villa / Eryl dubbelpanna

Inlägg av Pellevink »

Har köpt en beg. Iwabo brännare och skall montera in i oljepannan när oljan tar slut, drygt 600 l kvar. Är det någon som har erfarenhet av komb. Iwabo och Eryl dubbelpanna ?
Jag räknar med att byta till dubbeltermostat, någon som har förslag på en bra billig dubbeltermostat för 220 v, eller kan man komplettera med en till temostat på ett enkelt sätt?
Jag har ingen dragbegränsare för montage på rökröret, bör man ha en och isåfall var får man tag på en bra /billig ?
Jag hade tänkt montera och ställa in brännaren själv, fixar man det godtagbart utan mätinstrument?
Tack för ett bra forum och att ni gamla rävar inom pelletseldning delar med er av er kunskap åt en nybörjare.
rille
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 07 nov, 2004 13:08
Ort: Avesta

Inlägg av rille »

Vad har för årsmodell på din Eryl?
Vad har du blivit rekommenderad för typ av brännare till Erylen?
Har en Eryl -74a ved/olja som jag tänkt kasta dollar-brännaren på :wink:

Undrar mest med vad för typ av brännare man ska satsa på.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

misstaget---

Inlägg av snillet »

Gör inte samma misstag som jag gjorde :-)

De flesta tankar har ett "slam lager" i botten, så utloppet till pannan går ut ca 10cm över tankbotten....

Min brännare stannade ca 3 veckor innan jag trodde den SKULLE göra så !
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
jonny
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 jan, 2005 17:44

Re: Iwabo villa / Eryl dubbelpanna

Inlägg av jonny »

Pellevink skrev:Har köpt en beg. Iwabo brännare och skall montera in i oljepannan när oljan tar slut, drygt 600 l kvar. Är det någon som har erfarenhet av komb. Iwabo och Eryl dubbelpanna ?
Jag räknar med att byta till dubbeltermostat, någon som har förslag på en bra billig dubbeltermostat för 220 v, eller kan man komplettera med en till temostat på ett enkelt sätt?
Jag har ingen dragbegränsare för montage på rökröret, bör man ha en och isåfall var får man tag på en bra /billig ?
Jag hade tänkt montera och ställa in brännaren själv, fixar man det godtagbart utan mätinstrument?
Tack för ett bra forum och att ni gamla rävar inom pelletseldning delar med er av er kunskap åt en nybörjare.
Hej,
som ny vet jag inte riktigt hur man "hockar in på ett inlägg men jag gör ett försök.
Jag har under julhelgen installerat en Iwabo S1 i en ERYL DP från 1974 och det fungerar hyggligt. Jag har en Danfoss Bimetals termostat som jag för stunden låter sitta kvar. Det var lite meck med vinkelslipen men nu sitter brännaren där i samma fack som oljebrännaren. Jag monterade den i främre fastskruvade plåten under sotningsluckan. Problemen just nu.. innan jag skall in med instrument och mäta är att brännaren verkar vilja bli sotad var 3é dag och att pelletsen inte riktigt förbränns men det beror kanske mer på pelletsen och dess kvalitet trots att jag ändrat syretillgången för att få mer fart. Ett annat problem är att pelletsen hoppar ur brännkoppen, kanske ett galler skulle fånga upp. Jag har även problem med efter ett par dagars eldande,ett slags hårda slaggkakor som ligger och pyr. Likaså är min rökgastemperatur efter sotning runt 100 grader vilket är för lågt för min skorsten. Med bättre instrument så tror jag man kan få till dessa problem.
//Jonny
Orchard
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 00:58
Ort: Älvkarleby i Norra Uppland

Inlägg av Orchard »

Jag har kört min panna eryl DP / Iwabo villa s1 i snart 3 år allt går bra det är inte världens mest lätt sotade panna.
Men det finns gott om värmeupptagande ytor så det går att ha bra effekt utan att få skyhöga rökgastemperaturer.

jag har klätt bakväggen i min panna med eldfast tegel för att få bätter förbränning det gav goda resultat.
Iwabo Villa S 02a
Nibe city vx 96a
Rökgas temp ca 170 garder
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

lättsotat

Inlägg av snillet »

Just detta med inte helt lättsotade pannor får vi nog leva med vi som hänger pelletbrännare på gamla oljepannor....tills vi byter panna 8).

Men sånt kostar ju pengar....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
fredrik
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 17:59

Inlägg av fredrik »

Jonny!
Jag har precis fått en Iwabo i min CTC 171. Den går problemfritt, men jag har samma symtom som du med slagg i brännarkoppen och oförbrända pellets. Min installatör säger att troligen har med injustering av brännaren att göra (kan vara dålig pellets också fast jag kör SÅBI). Han gör justering med mätningar i nästa vecka. Jag skall höra vad han anser att problemet beror på och sedan återkommer jag! (Han sa att det är helt normalt för en ojusterad brännare!
Skriv svar