iwabo villa s1

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JA75
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:54
Ort: Sandviken

iwabo villa s1

Inlägg av JA75 »

Min villa s1 har haft bakeld, då smälte kabeln till överhettningsskyddet troligen blev det kortslutning i kablarna. nu när jag bytt slang, återställt överhettningsskyddet, bytt kabeln till det, så kommer mitt problem: allt startar upp men när matarskruven ska starta smäller säkringen (glassäkringen) testat skruven löst inget fel på den, Men när jag drar ur skruven, sätter i en hel säkring och startar upp den igen så mäter jag i ut-taget på brännaren och får 128volt ungefär..
någon som kan tänkas veta vad det kan vara för fel??
:( :(
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: iwabo villa s1

Inlägg av bergatorparen »

Det skall vara 230 Volt i det uttaget, men när det bara är hälften, så är det sannolikt kortslutning någonstans mellan kortet och uttaget. Det ända rådet jag kan ge dig är att ta hem en elektriker att titta på detta. Det att glassäkringen smäller tyder på att belastningen är större än den skall vara, och eftersom skruven fungerar som den skall, är felet internt i brännarens elektronik.

Här är manualen till brännaren, kopplingsschemat är på sidan 17. Visa det för elektrikern i fall det behövs: http://www.metrotherm.se/pdf/mos_s1_utmod_sv.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JA75
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:54
Ort: Sandviken

Re: iwabo villa s1

Inlägg av JA75 »

Ok!!
Men vad jag nu hört så kan det vara skruvrelät som gått sönder.
Det sitter väll fast på kortet? isåfall vilket? skulle haft chema på kortet..
annars är det väll nytt kort som gäller... :(
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: iwabo villa s1

Inlägg av bergatorparen »

Jag har tittat lite på schemat över kortet, och jag tror att det är märkt RE3 och befinner sig rakt över K12 som är ena anslutningen för skruven. Det är dock stor sannolikhet för att det är lödd fast i kortet, och att det kan vara svårt att få tag på i "lösvikt". Tyvärr lutar det nog i riktning av ett nytt kort - och det kanske kan vara lika så bra eftersom kortslutningar/överbelastningar ofta kan bränna sönder kontaktpunkter i kortet och göra det svårt att löda dit nya komponenter sedan. Nytt kort kostar 2700 pengar hos Eldkraft: http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: iwabo villa s1

Inlägg av psau »

Elfa är ett bra ställe att köpa reläer i "lösvikt" på, lite dyra på komponenterna men betydligt mkt billigare än ett nytt kort.
Nu är det nog så att det inte är reläet som är paj, ett brunnet relä brukar inte ge ca halva spänningen utan det låter mer som en tyristor som har pajat i en brygga, kan direkt erkänna att jag inte tittat på diagrammet men det är min spontana gissning.
Ett alternativ är att leta upp en radio/tv reparatör som kan kolla kortet åt dig, de få som finns kvar har sällan mycket att göra. Ett nytt kort för 2700 är inget annat än hutlöst!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
JA75
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:54
Ort: Sandviken

Re: iwabo villa s1

Inlägg av JA75 »

OK.. en tyristor alltså! ja känns lite surt med nytt kort för 2700kr när vi tänkt byta pannan till vår/sommaren.....
JA75
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:54
Ort: Sandviken

Re: iwabo villa s1

Inlägg av JA75 »

En elkunnig har mätt kortet och kommit fram till:
Han mäter under relät ger 240v när skruven ej ska gå,
och när skruven ska starta så sjunker strömmen till 154volt.

Han mäter lika på fläktens relä som sitter brevid.
240 volt när fläkten inte går. men 0volt när fläkten går..

Då bör mitt problem ligga i relät som inte släpper helt utan tjuv-ger 154volt
JA75
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 19:54
Ort: Sandviken

Re: iwabo villa s1

Inlägg av JA75 »

Vill informera om att nu fungerar brännaren igen!!
Bytte skruvrelät, 4st lödningar. inte speciellt svårt..
Det är ett halvledarrelä som jag köpte via elektronik-komponent i Gävle för ca: 100kr..
Känns skönt att man inte behövde slänga ut 2750kr på ett nytt kort..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: iwabo villa s1

Inlägg av bergatorparen »

Så det var reläet, som jag trodde. Bra det löste sig. 2750 kronor ät sura pengar att ta - i synnerhet så här års med eldningskostnader och julen bara ca 1 månad fram.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar