Vad betyder allt detta?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Vad betyder allt detta?

Inlägg av nord »

Vad är allt detta och är de rätt inställt ?
Bilagor
Vad är detta för ngt ?
Vad är detta för ngt ?
Namnlös3.jpg (117.83 KiB) Visad 4771 gånger
Namnlös2.jpg
Namnlös2.jpg (174.7 KiB) Visad 4771 gånger
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (54.18 KiB) Visad 4771 gånger
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av nord »

Någon som känner igen denna ? Är den bra dålig ? Lite allmän info hade vart trevligt ;D

Tycker att de står Tigen 23 på den
Bilagor
Namnlös4.jpg
Namnlös4.jpg (48.72 KiB) Visad 4770 gånger
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av danei »

Svårt att säga så mycket utifrån bilderna. Men motdragsluckan är fel ställd, och du har för lågt tryck i systemet.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av danei »

Nu såg jag att det är några frågor också. Första bilden är en styrning till en automatshunt. Hur den är ställd kan jag inte se, vad som är rätt varierar beroende på system och vilket hus det sitter i.

Siste vilden är en motdags lucka, det ser ut som en tigrex 25. Den är väldigt vanlig, av många anses den vara i minsta laget, men den funkar bra

Vad har du för brännare? Eller sitter oljebrännaren kvar?
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av nord »

När du säger att den är fel inställd, hur menar du då och hur skall man rätta till de?
Hur ställer man in automatshunten ? Oljebrännaren är fortfarande i, men en pelletsbrännare är på ingång. Har nämligen inte tagit över huset än, bilderna tog jag när jag var där på besök. Vad händer när de är för lite vatten i systemet som de verkar vara nu? Ngt som kan gå sönder?
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av danei »

Pinnen med balansvikten ska vara horisontell när luckan är stängd. Sen ställer man draget med motvikten, om den är bra eller inte kan jag inte avgöra.

Kolla om du det finns en manual på plats till styrningen. Annars är de analoga ganska lätta att komma underfund med.

Det är nog ingen fara med att trycket är lågt. Man kan få problem med cirkulationen. Men det kan ju bero på att det läcker någonstans, det är inte lika bra. Men antagligen är det bara för lite luft i expansionskärlet.
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av nord »

A ok. Tack för alla svar btw. Men hur vet man om man har för lite vatten i systemet? Han som har huset nu är en mycket äldre man som inte har haft allt för mycket ork kan man säga.
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av nord »

Ingen annan som har ngt att tillägga ?
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av micke_932 »

Trycket är ju noll så gissningsvis så funkar inte tryckmätaren i pannan, den på expansionskärlet är ju lite låg så det ska nog fyllas på en slurk med en slurk vatten (fast i så fall kanske det läcker någonstans), eller som redan nämts så kan det behövas lite luft, mätaren på expansionskärlet (den röda burken) bör stå på 1.0 eller lite över när det är 80 grader i pannan så hamnar du rätt nära sanningen, beror lite på huset osv.

Motdragsluckan (dragbegränsare är ett mycket bättre namn) öppnar när draget genom pannan ökar och släpper in luft genom luckan istället, vilket medför att du får ett jämnare drag genom pannan istället för att det rusar genom massor med luft varje gång dom kommer en vindpust eller nån öppnar pannrumsdörren.

Genom att flytta vikten på vänstersidan så kan du ställa in när den ska öppna (kan behöva ändras när du sätter in pelletsbrännare), men för att den ska funka måste axeln som vikten löper på vara horisontell när luckan är stängd, det är bara att lossa två små skruvar så kan du justera vinkeln.

Vad det gäller instrumenten på pannan så från vänster till höger:
- temperatur på vattnet i pannan (80 grader)
- trycket i pannan (kan tänkas att den är trasig)
- temperatur när elpatronerna ska gå in
- temperatur när oljebrännaren startar
- driftläge, inställd nu så att bara oljebrännaren går (ingen elpatron alltså)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av nord »

Men kan de inte vara så att trycket är noll i pannan ? Hur ska man isåfall åtgärda detta ? I expansionskärlet, hur vet man om man antingen ska fylla på vatten eller luft ? Och räcker dragbegränsaren till eller måste jag köpa en ny ? De är som sagt en mycket äldre man som inte har skött om huset eller trädgården på många år.
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av danei »

Nej. Trycker i pannan är 0,02 bar högre än på mätaren på expansions kärlet. De är sammankopplade, det är bara höjden som skiljer. Men mätaren funkar nog, med en liten felvisning. Börja med att lägga i ett förtryck på 0,5bar, (kolla märkningen så att det stämmer) sedan kan du fylla enligt mickes anvisning. Du kan behöva lufta systemet också. Gör fyllningen när systemet är i gång så får du ut syret fortare.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av Taxen »

Här har du instruktion för Tigex 25.
http://www.johnson-pump.com/tigerholm/T ... tionSE.pdf
Styrningen av shunten kan du prova dig fram när du flyttat in.Du ser de två svarta kablarna som går ut till vänster.En går in vid utgående värmerör och är en sensor som känner av hur varmt vatten du släpper ut till elementen.Den andra går förmodligen till en utegivare.
Här en manual på pannan.Vet ej skillnad på röd eller blå panna.
http://www.nibeonline.com/pdf/039211-5.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av nord »

Tack för er svar.

Med andra ord så kan de vara så att pannan visar totalt 0.4 bar för lite ?
Om jag har förstått de hela rätt så skall jag:
1. Fylla på med luft till ca 0.5 bar. Detta skall avläsas på expansionskärlet?
2. Fylla på med vatten tills resterande trycket är uppnått, vid ca 1.0 bar också läsa av på expansionskärlet?
3.Kolla efter läckor

Något jag har missat ?
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av danei »

Nej det skiljer inte 0,4bar.

Jag kan inte se att det skiljer 0,4bar på mätarna. De ska visa samma sak.

1. Nej. Mätaren på expansions kärlet visar systemtrycket inte lufttrycket. Lufttrycket ska vara 0,5bar när systemtycket är 0. Nu verkar det saknas möjlighet att separera systemet och expansionskärlet så helt trycklöst får du det inte. Trycket mäts med en däcktrycks testare på ventilen. Det är typ en bilventil i botten på kärlet.

2. Ja, med viss reservation. Tycket är beroende på temperaturen.

3. Ja det är alltid bra.
nord
Fröträd
Inlägg: 91
Blev medlem: tor 15 dec, 2011 20:53
Ort: Trollhättan

Re: Vad betyder allt detta?

Inlägg av nord »

Daniel du skriver: Nej. Trycker i pannan är 0,02 bar högre än på mätaren på expansions kärlet. De är sammankopplade, det är bara höjden som skiljer.

Trycket i pannan är just nu noll, och i kärlet ca 0.2. Därför antog jag att på pannan skall de visa 0.4 när expansionskätlet visar 0.2.
Ok då är de bara å stoppa i en däcktrycks mätare kolla så att de är 0.5 annrs pumpa i luft till 0.5 och resterande vatten till ca 1.0? Ngt annat jag skall tänka på ?
Nibe City 1999, Baxi Eurofire M3, Veckoförråd
Tigex 25, Danfoss ECL 9324
165m2 (21/22C) + 95m2(15C)
Skriv svar