Automatiska sotningen på Nibe Pellux 200

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
snitting
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 25 feb, 2012 22:02

Automatiska sotningen på Nibe Pellux 200

Inlägg av snitting »

Premiärinlägg då.....

Hej!

Ska snart flytta in i en kåk där befintliga anläggningen behöver fräschas upp med en ny (pellets)panna. Nuvarande är ett vattenläckande kokseldningsmonster från ....? som utrustats med en pelletsbrännare. Min tanke är att behålla de befintliga användbara delarna och bara byta pannan.

Hur som helst, en av offerterna jag tagit in består av installation av en Nibe Pellux 200. Har så klart kollat runt lite på internet och har hittat ett par vittnesmål om att den automatiska sotningen låter som om ett tåg passerar genom huset var gång den drar igång. Nån som kan bekräfta/dementera detta?

MVH,

/daniel
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Automatiska sotningen på Nibe Pellux 200

Inlägg av velund »

Ska du köpa en helt ny panna med automatsotnig vill du säkert inte stå och rota med den gamla brännaren varje vecka. Det är pannan som är den dyraste delen.
Ett alternativ är att aldrig ta tag i problemen med den gamla brännaren utan sälja den på Blocket.
Sedan finns det Ariterm Biomatic 20+ och CTC Ecoflex, kompletta pannor där du slipper kompromissen med en brännare som egentligen är tänkt för oljepannor och kombipannor. Båda dessa pannor har den undermatade brännaren Ariterm Bequem.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Automatiska sotningen på Nibe Pellux 200

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har en panna med liknande automatsotning. Dock ej en Nibe.

Iochmed att turbulatorerna ska skrapa tuberna så blir det metall mot metall. Detta låter så klart. Det tjongar till i pannrummet helt enkelt. Hos oss hörs dock ingenting i radiatorerna etc - utan bara i pannrummet.

På min panna körs sotningen selektivt genom en inställning. Jag kör kl. 0800-2200 varje dag. Då blir man varken störd av ev. kompressor till brännaruraskning eller av automatsotning av tuber på natten.

Vi störs inte av detta ljud sammanfattningsvis - med reservation för att jag inte vet hur Niben låter.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
snitting
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 25 feb, 2012 22:02

Re: Automatiska sotningen på Nibe Pellux 200

Inlägg av snitting »

Intressant,

ska kolla hur det funkar med inställningarna på Niben. Har fått för mig att den kör skrapning varje gång brännaren startar - vilket låter som onödigt ofta. Eller?

Vad gäller ny brännare alternativt ny panna med integrerad brännare så är det också en fråga jag funderar på. Det hänger väl till stor del på brännarens beräknade livslängd. Tror att brännaren som sitter nu har suttit ~7 år.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Automatiska sotningen på Nibe Pellux 200

Inlägg av Jakob »

Jag låter turbulatorerna skaka 3 ggr varje gång rökgastempen passerar 90 grader på väg nedåt. Man kan välja både antal ggr och vid vilken rökgastemp man vill skaka.

Med denna inställning, samt tiderna 08-22 så stiger rökgastempen ytterst långsamt. Det är fullt rimligt att köra 2-3 ton mellan handjagningarna. Jag handsotade efter 2,2 ton sist pga att jag hade tid över och då hade rökgasen ökat med mindre än 30 grader....

Självklart är det inte lika effektivt som att handjaga 1 gång per vecka - men ärligt talat - vem bryr sig? :mrgreen:

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Automatiska sotningen på Nibe Pellux 200

Inlägg av velund »

Ska du välja panna med förutsättning att den ska passa en 7 år gammal brännare är det kanske risken att du ångrar dig senare.
Nibe Pellux var tidigare en billig lågprispanna men sedan automatsotningen kom till blev den dyrare än motsvarande pannor. Klarar den en uppåtbrinnande brännare som CTC Bio. Ariterm Bequem eller Ecotec Bioline 20 så är väl pannan inte sämre än konkurrenterna.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Skriv svar