Frågor om flamriktare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Frågor om flamriktare

Inlägg av FRS05 »

Jag har en gammal Iwabo S brännare och efter jag har börjat läsa på lite så har en sak fått mig att fundera lite. Det är så att min brännare sitter högt upp i eldningsutrymmet på min kombinationspanna och där sitter en flamriktare på brännare. Nu är dock min flamriktare "böjd" uppåt en hel del längst fram av den, det borde väl inte vara så bra? Ser också att en ny flamriktare ser ut att vara helt plan. För vad jag har läst mig till så är det väl inte bra om lågorna går upp mot toppen av eldningsutrymmet så att säga? Utan om fallet är som mitt att brännaren sitter högt upp borde det väl vara bäst om lågan går så mycket horisontellt som möjligt?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
mikhelee
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 18 sep, 2012 07:27

Re: Frågor om flamriktare

Inlägg av mikhelee »

En bra lösning när man saknar information är att använda google. Jag hittade manualen på första försöket. På sidan 8 står det hur kontakten ska anslutas till pannan.
jimmight
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Frågor om flamriktare

Inlägg av Icecap »

FRS05: det är sant att lågan inte ska slå i plåt. Gör den det förkortas plåtens levtid och den avkylning som sker av de brinnande gaser där de slår i plåten gör att de slocknar där. Sammantaget blir det sämre eldningsekonomi och högre slitage på materiell.

Är flamriktaren degraderat så pass mycket att den inte går att justera med verktyg (hammare) är det dags att byta ut den helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Frågor om flamriktare

Inlägg av micke_932 »

Det går alltid med en större hammare.... :D
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar