Iwabo Villa S1 krångel

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dannesunk
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 sep, 2012 00:13

Iwabo Villa S1 krångel

Inlägg av Dannesunk »

Hej!

Har lite problem med att min Iwabo-brännare just nu... Vid flera tillfällen har jag kommit ner i pannrummet för att upptäcka att slangen från skruven ned till fallröret är fullt med pellets och skruven fortsätter mata på. Skruvmotorn byttes för ett par år sedan och har klarat sig sedan dess trots att återkommande problem med att den matar mot "uppfylld slang". Sist det hände fick jag byta tändspiral och kort därefter även fläkten. Vad är det som gör att brännaren bestämmer sig för att bara mata på en massa pellets?? Är det långa pellets (kör med Agrol) som fastnar och sedan byggs det på eller kan det ha att göra med för hög startdos? Matar i 75 sekunder (ca 4 dl) vid tändning och sedan matar den 3,8 sekunder var 15: sekund...

Någon kanske har tips på någon duktig installatör i trakterna kring Borlänge/Falun/Säter som kan hjälpa mig med injustering på plats och kanske mäta upp lite värden.

Tacksam för alla tips och förslag kring detta.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S1 krångel

Inlägg av Stegatorparn »

Hur länge brukar brännaren normalt gå?
Laddar pannan en ackumulatortank?
När det blir stopp, fyller det ända ner i brännarkoppen eller blir det stopp på vägen så fyren slocknar?
Ryker det ur skorstenen även efter 15 minuters drift?

Några frågor för att kunna ringa in problemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dannesunk
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 19 sep, 2012 00:13

Re: Iwabo Villa S1 krångel

Inlägg av Dannesunk »

Har aldrig mätt tiden den går men skulle tippa på 20-30 minuter åt gången. Den jobbar inte mot någon ack.tank. Dom gånger det blivit stopp har det varit rejält fullt i brännarkoppen med obrända pellets men upplever det inte som att det är fullt från slangen och ner... Kan ha fel där. Kan ju vara så att det rasar ner när jag tar bort slangen och krokar av brännaren. Ingen synlig rök ur skorstenen när den jobbar upp i rätt temperatur...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S1 krångel

Inlägg av Stegatorparn »

Föreslår att du kontrollerar matningen och mäter brännarens effekt på följande sätt.

Lossa slangen från brännarens fallrör och låt den mynna över en hink där du samlar upp pelletsen.
Dra ur fotocellen och belys den med en sladdlampa.
Fejka en brännarstart genom att skruva upp driftstermostaten.
Brännaren kommer nu att jobba sig igenom startproceduren och indikera låga.
När matningen blivit normalt jämn, samlar du upp pelletsen i en plastpåse under 6 minuter.

Väg den uppsamlade pelletsen.
Sedan räknar du ut brännarens effekt genom att multiplicera den uppvägda mängden i kg med 10 x 4,8 kWh/kg eller vad som står på påsen. Resultatet borde hamna mellan 12 - 18 kW.

När du sedan är klar med mätningen återställer du allt, även driftstermostaten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S1 krångel

Inlägg av Eldvin »

Och vilken panna då??? Skorsten?? Startdosen ska precis täcka dom övre hålen på tändhällen ,ca 75 -90 sek beroende på vilken iwabo modell ,lutning på skruv ,pellets sort . Skulle gissa på att matning drift är för hög så pelletsen inte hinner brinna undan.
Skuggbo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 okt, 2012 09:20

Re: Iwabo Villa S1 krångel

Inlägg av Skuggbo »

Hej!

Det kan också vara så enkelt att du har lite för mycket böj på slangen och att det fastnar i skarven mellan slangen och fallröret. Jag själv har råkat ut för det någon gång efter rengöring så nu ser jag till att det inte blir någon "kant" mellan slangen och fallröret och inte så stor böj på slangen mellan skruven och fallschaktet. Efter jag gjort så har jag inte haft något problem med att pellets fastnat i matarslangen.
hoppas det löser sig.

mvh / Skuggbogubben.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Iwabo Villa S1 krångel

Inlägg av Vednisse »

Fotocellen/motståndet borde stoppa matningen om det inte brinner....?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar