Fotocellen registrerat eld väldigt sent!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Fotocellen registrerat eld väldigt sent!!

Inlägg av kay »

Jag har en Iwabo S1X brännare och jag undrar bara om man ska byta ut fotocellen som registrerat eld med jämna mellanrum??

Det är nämligen så att jag upplever att: från att pelletsen fått fyr i brännaren så tar det jätte lång tid tills fotocellen registrerar eld/ljus. Och jag tycker att tiden har förlängts sen vi installerade brännaren

Det i sin tur sliter nog onödigt mycket på tändelementet eftersom tändelementet ligger på tills den registrerar ljus, då stängs tändelementet av, det kan handla om 3-5 minuter efter det fått fyr som det ligger på och värmer i onödan

Har rengjort linsen på fotocellen från eventuell sot så det är inte det som orsakar det, men min fråga är: Blir dom sämre och sämre med tiden? Fotocellen är ca: 6 år nu

Eller ska det helt enkelt vara så lång tid för att inte orsaka att den slocknar bara??? Känns bara onödigt länge. :?

Har inte direkt något problem med det här, men jag tror att det är det här som orsakar att jag får byta tändelement ca en gång om året à 1100:- i onödan bara!!! :cry:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fotocellen registrerat eld väldigt sent!!

Inlägg av Stegatorparn »

Känsligheten går att justera med potentiometern P5.
Gör först en liten markering med en penna så du kan hitta tillbaka innan du börjar skruva.
Enklast är att bevaka starten och skruva tills du får indikering när den har tänt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Fotocellen registrerat eld väldigt sent!!

Inlägg av kay »

Ska test det, por 5 blinkar 5 gånger nu ska testa med 6 blinkningar och se om den indikerar ljus fortare
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Fotocellen registrerat eld väldigt sent!!

Inlägg av kay »

Har höjt till 6 blinkningar på pot 5.

Den registresar eld lite tidigare än förut, men det känns som om 7 blinkningar vore optimalt!! Ska testa det i kväll och sitta och titta på brännaren när den gör några starter.

Man vill ju inte att den ska registrera för tidigt, med slocknad eld som resultat.

Alternativt väl att byta till en helt ny fotocell!!! Med dom gamla grundinställningarna!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fotocellen registrerat eld väldigt sent!!

Inlägg av Icecap »

Om den har försämrats kännbart och det inte är smuts eller liknande som orsaker det är det ett tecken på att du mycket snart bör byta, komponenten håller helt enkelt på att gå sönder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Fotocellen registrerat eld väldigt sent!!

Inlägg av kay »

OK!! Jag ska nog beställa en fotocell nu, så jag inte står där i vinter med stopp i maskineriet!!

För det händer ju alltid den kallaste dagen på året
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Fotocellen registrerat eld väldigt sent!!

Inlägg av kay »

Har fått hem en helt ny fotocell nu. Köpte den för halva priset av en trevlig snäll medlem här på forumet, he he!!! Har inte bytt ännu för nu funkar den gamla perfekt, har fått ställa till baka känsligheten på pott 5 till utgångsvärdet :scratch:

Kan det ha suttit något för fotocellen längre in i brännaren som skymde sikten och som nu har ramlat bort, för att jag har ju varit där några gånger och dragit ut och in fotocellen. Men det känns konstigt att något skulle ha fastnat där :shock:

I alla fall så funkar allt kanon med den gamla fotocellen nu. Men i och för sig så kanske fotocellen tvärdör i morgon :cry:

Men nu har jag i alla fall en fotocell i reserv, och det är ju inte fel :D

Ska även köpa på mig en tändspiral, en fläkt och lite säkringar så ja har hemma i reserv, om nu oturen skulle vara framme och något av det pajar när det är som kallast och långhelg :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar