Fotocell tar lång tid på sig att se ljus!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Fotocell tar lång tid på sig att se ljus!

Inlägg av kay »

Hej har en Iwabo S1X brännare och jag undrar bara om fotocellen som ser eld/ljus kan bli slitna med tiden, Det tar nu ca 5 minuter från att det börjat brinna i brännaren till att den indikerar att den ser ljus och stänger av tändelementet, Känns som om tändelementer är på helt onödigt länge, Har som sagt haft lite strul med kort livslängd på just tändelementen dom sista åren. Det sissta höll bara i 7 månader ungefär, och dfom kostar ju en del 1100:- :cry:

Jag har gjort rent linsen på fotocellen så det är inte det so gör att det tar lång tid!!

Jag upplever i alla fall at det blir längre och längre med åren som gått, har haft brännaren i 6 år nu!!

Ska kanske ställa upp kännsligheten några snäpp på fotocellen!!

Men min fråga är: Blir fotocellen sämre och sämre med tiden????
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Fotocell tar lång tid på sig att se ljus!

Inlägg av Vednisse »

Ett fotomotstånd eller "fotodiod" kan få ändrade egenskaper med tiden beroende på miljön de befinner sig i, eller dö totalt helt plötsligt. Att ändra känslighet skulle jag inte rekommendera, man bör hålla sig till fabriksinställningar eftersom det är en säkerhetsfunktion. Justerar du så att den är känsligare och indikerar låga lättare så blir det kanske fel vid nedeldningen, eller att brännaren tror att det brinner på lite glöd och matar hela systemet fullt med pellets. I värsta fall kan det bli bakbrand........

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Fotocell tar lång tid på sig att se ljus!

Inlägg av kay »

Men den fyller väl inte på med pellets i hela systemet bara för att jag ställer upp kännsligheten ett snäpp!! När brännaren går för att värma upp pannan släpper den ju ner lite i tagen till den nått slut temperaturen och går in i ureldningsfasen och då släpper den inte ner någe pellets alls, så bakbrand tror jag nog inte riktigt på!!

Men jag är ingen expert i ämnet!!
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fotocell tar lång tid på sig att se ljus!

Inlägg av Icecap »

1100:- för et fotodiod är ett ganska saftigt pris! OK, sannolikt kapslat in i något men till den peng borde det vara värd att hitta reservdelar och laga de gamla. En IR-fotodiod kostar under 5:- så det finns ju en del att tjäna.

Är de inkapslat på något speciellt sätt?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Fotocell tar lång tid på sig att se ljus!

Inlägg av kay »

Nej Tändelement för 1100:-
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Fotocell tar lång tid på sig att se ljus!

Inlägg av Vednisse »

1100kr syftade nog på tändelementet...

Vad jag menade var att om inställningen/fotomotståndet är felaktigt så kan brännaren tro att det brinner efter att termostaten kallat på värme, då kommer den ju att mata pellets i all evighet eftersom den aldrig når termostatstopp när det inte brinner. Mer intelligent är inte styrningen....

Har du maximal otur kan det bli en bakbrand, eller en kass skruvmotor om inte slangen hoppar av.

Har du kollat så att inte startdosen är för stor och skymmer fotocellen från att se låga vid uppstart?


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Fotocell tar lång tid på sig att se ljus!

Inlägg av kay »

japp!!! Start dosen är precis så det täcker hålen vid tändelentet
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar