Iwabo fläktmysterium

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av kay »

Så rent teoretiskt skulle det lika bra funka köra med en fläkt som inte har den här fläktövervaknings funktionen till min S1X brännaren :roll: Men om jag skulle sätta i en sådan fläkt så skulle det ju inte finnas något att koppla in snabbkopplingen till fläktövervaknings funktionen till, och då skulle ju kretskortet tro att fläkten var trasig, och då skulle inte brännaren kunna starta :scratch:

Eller räcker det med att dra ur snabbkopplingen på fläktövervaknings funktionen, så skulle den funka ändå :?: Men utan övervakningen bara. Känns konstigt det här

I och för sig är det ju bara och testa och köra igång brännaren utan snabbkopplingen i, och se, he he!! Det kan ju knappast paja av det :bom:

Funkar det, så är det ju billigare att köra med S1 fläkten i ställer, för det är ju som du säger: Man märker ju om fläkten är trasig ändå :D

I och för sig! Jag får betala 300:- mer för S1X fläkten typ vart 3-4 år, så vad spelar det här i egentligen för roll. Nu har jag blivit riktigt dumsnål på gamla dagar också. Shiiit!!!

Men det är ju när man spånar så här, som man lär sig sin brännare lite längre in i själen, he he!!

Allt det här med pelletseldning handlar ju nästan om att spara in lite pengar här och lite där, så varför inte på fläkten också
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av msh16 »

Du kan ju prova med att "glömma" koppla in snabbkopplingen til fläktövervakning så får du svaret.
Skulle tro att det fungerar som vanligt inklusive reducerad hastighet vid start.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av kay »

Ska testa och dra ur kontakten i helgen, när jag ändå ska sota pannan. Då får vi svaret!!! :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av kay »

Satt just och läste manualen på Iwabo S1 där står det: Den startar med en renblåsning med full snurr på fläkten, sedan varvar den ner till 1500 varv per minut för att sedan öka till full sprutt när den tänt och fotocellen ser ljus och är i drift :shock: :shock: :shock: :?: :?:
Men då funkar den ju precis som min S1X

Men S1 brännaren skulle ju inte ha någon varvtalsreglerad fläkt :scratch:

Ärligt talat!! Nu fattar jag ingenting

msh16: Din Iwabo S1 körde ju med full fläkt hela tiden sa du!!! Eller missförstod jag dig!!!

Eller finns det fler modeller av S1 :?: :?: :?:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar