Pellux 100 - Erfarenheter?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av Jakob »

Martins,

Du får vänja dig vid att det är spekulationer som gäller här. Kolla vilka utrustningar som "förstå-sig-påarna" har i sina profiler. Det är idel gamla nödlösningar. De har ingen koll på vad de pratar om - helt enkelt. Däremot har de mycket fritid.

De som har moderna pannor hänger inte här annat än för att få sig ett skratt i bland.

Tyvärr.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vasmak
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 27 nov, 2012 12:55
Ort: Enköping

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av Vasmak »

Blir lite sugen på lambdan.. Vad ligger den i pris? Ska snart koppla in mina solpaneler till 100:an så får vi se hur det funkar. Kört min panna sedan i november.
Pellux 100
Strömsnäspannan 500l
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av Martins »

Jakob skrev:Martins,

Du får vänja dig vid att det är spekulationer som gäller här. Kolla vilka utrustningar som "förstå-sig-påarna" har i sina profiler. Det är idel gamla nödlösningar. De har ingen koll på vad de pratar om - helt enkelt. Däremot har de mycket fritid.

De som har moderna pannor hänger inte här annat än för att få sig ett skratt i bland.

Tyvärr.

mvh
Ja du har nog rätt de är väll vana vid att veva igång pannan :mrgreen:
Vasmak skrev:Blir lite sugen på lambdan.. Vad ligger den i pris? Ska snart koppla in mina solpaneler till 100:an så får vi se hur det funkar. Kört min panna sedan i november.
Tyvärr vet jag inte riktigt vad priset kommer hamna på Lambdasonden ännu. Bästa är nog och slå en pling till Nibe eller närmsta återförsäljare, själva lambdasonden är en helt vanlig standard Bosch som sitter på alla bilar idag, men man behöver Canbus modulen med till pannan.
Men det är fruktansvärt smidigt att ha den :D

Fler finesser skall även på väg till pannan som NIBE håller på att utveckla.
_lynx_
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 24 dec, 2012 11:16
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av _lynx_ »

Hejsan forumet.

Andreas heter jag och är delägare i Biovärme Sverige, importör av ETA värmepannor.
Blir lite intresserad när jag hittar några inlägg om ETA, speciellt ETA pelletspannor.

Otroligt vilken kunskap en del besitter trots att dom aldrig varit i närheten av
en ETA pelletspanna...
Så fort det talas om en "helautomatisk" panna dyker även orden servicebesök,
specialverktyg och "kosta multum" upp.
Kan vi inte en gång för alla redovisa lite fakta istället för påhitt?
Vilka "specialverktyg" behövs för att serva en ETA pelletspanna?
Varför behövs en serviceman till en ETA men inte till andra fabrikat till exempel Ariterm?
Vad är det som kostar multum?

Ni får ursäkta om jag postat i "fel" tråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av Roli »

Hejsan _lynx_ och välkommen till forumet. Trevligt med försäljare på forumet, men jag ber dig att fylla i din profil där det skall framgå att du är "partisk", se forumregler speciellt §6b.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tjita1
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 07 mar, 2013 00:29
Ort: Skåne

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av Tjita1 »

Hur funkar uraskningen av brännaren på Pellux 100?
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av msh16 »

Tror att brännaren i princip är en Nibe PB20 (Iwabo Villa S2). Askan skrapas bort genom att bottnen i rostret dras undan.
Som Martins säger tidigare i tråden så är det ingen gördetsjälv panna precis.
Vad kostar det om något i elektroniken går sönder. Sådana frågor bör man ställa sig.
En del i tråden gör sig i stället lustiga över att fakta när det gäller uppbyggnad och reservdelspriser efterfrågas. Öppenhet gentemot kunden har aldrig skadat någon.
Är ju inte för sent för Nibe att lägga korten på bordet ännu.

Hur fungerar automatiska uraskningen av tuberna på pannan?
Handboken säger :
PELLUX 100 sotas genom att dra kanalerna i pannans konvektionsdel med den bipackade sotborsten samt stoftsuga eldstaden.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Martins
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 10:24
Ort: Markaryd

Re: Pellux 100 - Erfarenheter?

Inlägg av Martins »

Urasknigen funkar precis som på NIBE PB20.
Sotningen av tuberna fungerar så att efter inställd gångtid så startar motorn och drar tabulatorerna upp och ner, ganska enkel konstruktion när man tittar på det.
Men man skall ändå ta bort tabulatorerna någon gång och sota tuberna manuellt med borsten som följer med.
Pannan är inte helt underhållsfri men betydligt mindre jobb än en panna från 3år tillbaka. För tömma asklådan måste göras ;)

Det här med reservdels priser är väldigt överdrivet i hela tråden och det är för att ingen har någon koll och ger vilda spekulationer på det. Skulle något gå sönder så är det bus enkelt att byta.
Min gamla Nibe City från 97 med en VikingBio satt betydligt fler styrkort i än vad det gör i Pellux 100.
Det sitter nämligen bara en modul i den som styr hela pannan, skulle denna nu gå sönder så byter du den själv på under 2 min och priset är inte så speciellt mycket.
modulen är byggd på can-buss, samma system som sitter i alla bilar och hur ofta går styrboxen sönder i en bil?
Skriv svar